Aito Hondan SP, huipputeho 13 000 kierroksella, Showa Big Piston -keula ja quickshifter, mutta hinta alle 5000 euroa. Totta, mutta lue eteenpäin ennen kuin ryntäät Honda-liikkeeseen kyselemään omaasi.
Kyse ei nimittäin ole 1000-kuutioisesta Firebladesta, vaan kaksisylinterisestä ja 250-kuutioisesta CBR 250 RR:stä. Kun perusmallin 250-kuutioisessa CBR:n rivikakkosessa on puristussuhde 12,1:1 ja tehoa 39 hevosvoimaa, niin SP:ssä ruttua on nostettu lukemaan 12,5 ja tehoksi ilmoitetaan 42 hevosvoimaa 13 000 kierroksella.
Eivätkä pyörän hauskuudet jää pelkkään moottoriin. Etujousituksena on aito Showan Big PIston USD-teleskooppi, joskin ilman säätöjä. Kierroskoneen voi olettaa tarvitsevaan ahkeraa vaihteiden käyttöä, ja sitä helpottaa vakiovarustukseen kuuluva quickshifter. Hidastumiseen riittää yksi etujarrulevy ja ABS kuuluu sekin vakiovarustukseen. Painoksi ilmoitetaan 166 kiloa tankattuna ja tankin tilavuus on 14,5 litraa. Aloittavaa tai pienikokoista kuljettajaa ilahduttaa, että istumakorkeus on vain 790 milliä. Rengaskoot ovat maltilliset, edessä 110/70-17 ja takana 140/70-17. Varustukseen kuuluu moderni digitaalimiettaristo, led-valot ja myös ride-by-wire -kaasu eri ajotilavaihtoehdoilla.
Huonona puolena on, että näillä näkymin pyörää ei tulla näkemään Euroopan markkinoilla. Sääli, sillä tehojensa puolesta se mahtuisi juuri sopivasti A2-korttiluokkaan. Mutta olisiko teho enää sama, jos moottorin pitäisi alittaa eurooppalaiset Euro5-normit?
Indonesiassa valmistettavan ”Baby-Bladen” hinta kotimaassaan on 3900 euroa ja SP:n hinta 4900 euroa. Japanin markkinoilla SP:n saa omakseen värivaihtoehdosta riippuen 6000-6300 eurolla.