Kahdeksanneksi 2-luokassa BMW-Husqvarna -pyörällä taistellut Tarkkala ajoi kauden tähän mennessä parhaan sijoituksensa, mutta helpolla se ei suinkaan irronnut.
– Kisa alkoi tosi hyvin ja olin kahden pätkän jälkeen vain muutaman sekunnin päässä kolmannesta sijasta. Sitten takaiskari kuitenkin petti pitkällä endurotestillä, jossa vielä kaaduin kaiken kukkuraksi kaksi kertaa, kertoi Tarkkala harmissaan.
”Voimat loppu ja kuljettaja hapoilla”
Tarkkalalle tuo kohtalokas maastokoe merkitsi melkoista selviytymistaistelua.
– Voimat olivat aivan loppu ja kuljettaja hapoilla, kun nostin pyörää ylös kaatumisten jäljiltä. Onnistuin kuitenkin jotenkuten ajamaan senkin pätkän loppuun.
Tarkkala joutui nilkuttamaan myös seuraavan maastokokeen siipeensä saaneelle pyörällä, ennen kuin se oli mahdollista korjata.
– En tiedä kuinka paljon, mutta kyllähän siinä aikaa tuhraantui liiankin kanssa, kun tulla runksutin tuollaisella pyörällä. Päivä oli melkoista puristusta kisan loppua kohti kuljettaessa.
Tarkkala myöntää, että Italian osakilpailu tuli ehkä vähän liian aikaisin vastaan uuden pyörän osalta.
– Pyörä tuntuu ihan hyvältä, mutta kyllähän sen kanssa riittää vielä touhuamista muun muassa jousituksen osalta. Ajoa ja testaamista vaan entistä enemmän, suunnittelee Tarkkala.
Siihen Tarkkalalle tarjoutuu tilaisuus jo ensi viikolla kotimaan maaperällä.
– Pyörän pitäisi tulla näillä näkymin Suomeen perjantaina ja sillä on tarkoitus olla sitten heti lauantaina viivalla Kiteen SM-osakilpailussa, vahvisti Tarkkala.
Salminen ei ota riskiä leikatun nilkan kanssa
Tarkkalan tiimikaveri Juha Salminen joutui jättämään Italian osakilpailun väliin nilkkavamman vuoksi. Salmisen nilkka leikattiin viime perjantaina Ilkka Tulikouran toimesta.
– Oikean jalan nilkkaan laitettiin kaksi ruuvia, sekä sieltä puhdisteltiin samalla uusia ja vanhoja jälkiä, kertoo Salminen.
Salmisen nilkkaa ei kipsattu.
– Nilkka on siteessä, jotta nivel pääsee liikkumaan. Minun on nyt vain oltava tarkkana, että en astu päkiälle.
Salminen ei lähde arvioimaan, milloin hän palaa pyörän puikkoihin. Seitsenkertainen maailmanmestari haluaa välttää kaikki riskit nilkan kuntoutuksen osalta.
– Mennään nyt pari viikkoa eteenpäin ja katsotaan tilannetta sitten uudelleen. Pääasia on, että nilkka saadaan varmasti kuntoon, korostaa Salminen.
MM-kärjessä Ahola vei trillerin
Kakkosluokan kuninkuudessa kiinni oleva Mika Ahola ajoi Hondallaan täysosumaviikonvaihteen tiiminsä kotikisassa Italiassa.
MM-sarjassa kuuden pisteen johtoon siirtynyt Ahola kukisti jälkimmäisen ajopäivän huikeassa trillerissä lähimmän uhkaajansa, eli espanjalaisen KTM-kuljettaja Ivan Cervantesin niukasti 0,17 sekunnin turvin.
Kärkikaksikko oli jälleen selvästi karussa muilta, sillä kolmanneksi KTM:llä ajanut ranskalainen Pierre Renet jäi neljättä peräkkäistä mestaruutta tavoittelevasta Aholasta 2.05 minuuttia.
Tarkkalan ero kärkeen oli 3.33 minuuttia. Tarkkala kävi kahdeksannesta sijasta kovaa kaksinkamppailua Husabergilla kilpailevan Valtteri Salosen kanssa. Vääntö päättyi 11,80 sekunnilla Salosen eduksi.
Enduron MM-sarja saavuttaa puolivälinsä seuraavana
osakilpailuviikonvaihteena, joka ajetaan 12.-13. kesäkuuta Puolan Kwidzynissä.
Lovere, Italia.
Enduromoottoripyöräilyn MM-sarjan 6/16 osakilpailu, luokka 2:
1) Mika Ahola Suomi, Honda 1.04.47,40, 2) Ivan Cervantes Espanja, KTM + 0,17 jäljessä, 3) Pierre Renet Ranska, KTM + 2.05,69,
8) Valtteri Salonen Suomi, Husaberg + 3.21,66, 9) Marko Tarkkala Suomi, BMW-Husqvarna + 3.33,46.
MM-pistetilanne:
1) Ahola 144, 2) Cervantes 138, 3) Thomas Oldrati Italia, KTM 104, 4) Renet 99, 5) Joakim Ljunggren Ruotsi, Husaberg 86, Juha Salminen Suomi, BMW 76,
Salonen 57, Tarkkala 51.
Seuraavat osakilpailut: 12.-13.6. Kwidzyn, Puola.