Pääkirjoitus MP Maailma 9/2017:
Taas meni motoristien maine – vai menikö sittenkään?
Motoristi kaahasi matkustaja kyydissä yli 150 km/h viidenkympin alueella (Savon Sanomat 20.8.) Moottoripyöräilijä kaahasi poliisia pakoon Nelostiellä – nopeus kolminkertainen sallittuun nähden (Kaleva 27.8). Moottoripyöräilijä kaahasi poliisia pakoon – nopeus suurimman osan matkasta yli 200 km/h (Keskisuomalainen 12.8.).
Verenpaineeni – sekä ylä- että alapaine – nousee kun luen yllä mainitun kaltaisia uutisia päivälehdistä. Suomen suurimmissa sanomalehdissä on julkaistu kyseisiä uutisia jos ei nyt ihan päivittäin, niin ainakin viikottain koko kesän ajan. Yhteistä alussa mainituilla uutisilla on älyttömien nopeuslukemien lisäksi muutakin: jokaisessa kolmessa tapauksessa kuljettaja on joko a) ajo-oikeudeton, tai b) sekä ajo-oikeudeton että alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alainen.
Tuleeko juoposta, varkaasta tai narkkarista heti motoristi, jos hän anastaa moottoripyörän? Jos minä saisin päähäni murtautua soitinliikkeeseen ja varastaa kitaran, niin uutisoitaisiinko se että ”kitaristi pakeni poliisia” tai ”muusikko rikkoi ikkunan ja vei kitaran”? Oma arvioni on, että pelkkä kitara ei tee minusta Jimi Hendrixin tai Eddie van Halenin tapaan Kitaristia isolla Koolla, eikä edes kitaristia. Yhtä vakaasti olen sitä mieltä, että moottoripyörällä poliisia pakeneva varas tai juoppo on yhä varas tai juoppo, ei motoristi.
Ja aivan oikein huudettu sieltä takarivistä, kyllä koviin ylinopeuksiin välilllä syyllistyy myös oikea motoristi. Tätä pääkirjoitusta varten googlasin läpi 20 kaahaustapausta ja niistä kahdeksassatoista mainittiin kuljettajan olleen ajo-oikeudeton. Siis 90-prosenttisesti uutisoiduissa tapauksissa ei ollut kyseessä oikea motoristi, vaan luvatta ajelulla oleva kansalainen.
Oman lisänsä klikkijournalismiin antoi Ilta-Sanomat (21.8.), kun se uutisoi Evijärvellä sattuneen moottoripyöräonnettomuuden näyttävästi ”tuhatkuutioinen moottoripyörä lähti ohittamaan rekkaa – kaksi sairaalaan”. Itse jutussa mainittiin moottoripyörän olleen ”iso Harrikka”. Henkilöautojen onnettomuuksista kirjoitettaessa en muista koskaan mainitun moottorin iskutilavuutta. Eikä se ole tarpeenkaan, mutta ei se ole tarpeen myöskään moottoripyöräonnettomuuksien kohdalla. Enkä jaksa uskoa, että Harrikka kahden hengen kuormalla olisi ensisijaisesti mikään stuntti- tai huippunopeuspyörä, jolla rekkaa ohitettaessa yritetään mitään muuta kuin ohittaa se rekka.
Negatiivisia uutisia tehdään siksi että ne myyvät. Mutta mitä muuta otsikoinnin tasosta voi päätellä? Itse ainakin vedän niistä sen johtopäätöksen, että otsikoissa joudutaan muuntelemaan totuutta siksi että pääosin motoristit osaavat käyttäytyä liikenteessä kunnolla ja ylipäätään niin ettei todellisia aiheita negatiivisille otsikoille ole. Onnittelut siitä meille kaikille motoristeille!
Meidään katumotoristien ajokausi alkaa vähitellen olla pulkassa, joten eiköhän ne mauttomat otsikotkin ala samalla harveta. Ja verenpaineeni laskea normaalille tasolle. Toivotan kaikille motoristeille turvallisia ajokilometrejä kauden viimeisille ajopäiville, pysytään turvallisesti ojien välissä, saavat toimittajat jatkossakin keksimällä keksiä negatiiviset otsikot meistä.
Janne Huhtala
toimittaja
MP Maailma