– Mika on kokenut kuljettaja, jolla on yhä nälkää menetykseen. Neuvottelimme usean kuljettajan kanssa, mutta Mikan päättäväisyys erotti hänet muista, muotoilee Van den Straten.
Britti Scott Reddingin tiimikaveriksi siirtynyt Kallio saa siis tänään ensimmäiset maistiaiset Moto2-luokan Suter-pyörästä 4005 metrin mittaisella Ricardo Tormo-radalla.
– Olen vakuuttunut siitä, että Mikalta ei menee kauaakaan tottua uuteen pyörään. Mikasta tuli nyt toinen suomalaiskuljettaja Marc VDS-perheeseen, Van den Straten viittaa tiiminsä GT-autojen puikoissa hyvää työtä tehneeseen Markus Palttalaan.
Aikoinaan Kawasakin MotoGP-luokan projektia johtanut Bartholemy säestää Van den Stratenia varauksettomasti.
– Mika on ehdottomasti kovan kaliiberin kuljettaja ja häntää tietää, mitä maailmanmestaruudesta taisteleminen vaatii. Mikan kokemus on korvaamatonta myös Reddingin kehityksen kannalta.
Kalliolle siirtyminen belgialaistiimiin ja Bartholemyn siipien suojiin on siinäkin mielessä nappiveto, että se saattaa avata hänelle tien uudelleen MotoGP-luokkaan.
Marc VDS Racing-tiimillä tiedetään olevan suunnitelmia noususta kuninkuusluokkaan kaudella 2012, jolloin siellä siirrytään 1000-kuutioisiin moottoreihin. Belgialaistiimin osalta tapetilla on BMW:n voimanlähde.
MotoGP-sarjan keskiluokkaan on hyväksytty yhteensä 22 tiimiä. Tiivistunnelmaiseen luokkaan tulee mukaan kaiken kaikkiaan 40 kuljettajaa. Moto2-luokan historian ensimmäisen maailmanmestaruuden vei päättyneellä kaudella nimiinsä espanjalainen Toni Elias.
Kallion Pramac-tiimikaverina Ducatilla kaudella ajanut espanjalainen Aleix Espargaro kilpailee hänkin ensi vuonna Moto2-luokassa. Espargaro on vahvistanut siirtonsa Sito Ponsin johtamaan tiimiin.¨ Pramac-tiimissä kilpailevat puolestaan Loris Capirossi ja LCR Hondalta odotetusti Paolo Campinotin johtamaan nippuun siirtynyt Randy de Puniet. De Puniet joutui tekemään LCR:llä tilaa Eliasille. MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omaavalla Dornalla oli myös näppinsä pelissä Eliasin ja De Punietin siirroissa.