Synkkä vuosi katuradoilla

Joka vuosi kuolee kuljettajia, mutta tänä vuonna on menehtynyt voittajakuskeja. Monien huippukuljettajien, kuten John McGuinnessin  ja Ian Hutchingtonin tulevaisuus on epävarma loukkaantumisten takia.

Viimeisen kilpailunsa ajoi ranskalainen Fabrice Miguet, joka menehtyi maanantaina 13. elokuuta edellisen lauantain Ulsterin GP:n Superstock-kisassa saamiinsa vakaviin vammoihinsa.

Kuulun Dunlop-dynastian jäsen William Dunlop kuoli Irlannin Skerries 100 –kilpailun harjoituksissa tapahtuneessa pahassa kaatumisessa 7. heinäkuuta. Nuorempi veli Michael (18-kertainen TT-voittaja) ei ole ajanut veljensä onnettomuuden jälkeen, eikä hän osallistunut myöskään Pohjois-Irlannin Ulster Grand Prix –kisaan.

Mansaarelainen Dan Kneen kuoli vammoihinsa kaaduttuaan Mansaaren TT:n aika-ajossa viime toukokuun 30. päivänä.

Mansaaren Southern 100 –kisa vaati nuoren lupaavan ajajan James Cowtonin hengen hänen kaaduttuaan 600-kuutioisten luokan kilpailussa. Kolarissa oli mukana neljä kuljettajaa, joista Ivan Lintin loukkaantui vaikeasti.

Adam Lyonin viimeisen kilpailun näyttämönä oli Mansaaren TT, jossa 26-vuotias skotlantilainen kaatui kohtalokkaasti viime kesäkuun 4. päivä Supersport-kilpailussa.

Turvallisuuden eteen tehdään töitä

Tapahtuneet kohtalokkaat onnettomuudet herättävät aina keskustelua, että miten turvallisuutta voitaisiin parantaa. Kuuluisimmat katuradat Mansaari ja Ulster ovat myös areenoita, joissa ajetaan maailman kovinta RR-kisavauhtia keskinopeudeltaan. Esimerkiksi juuri päättyneessä Ulster GP:ssä kovin keskinopeus oli yli 134 mailia (215 km/h) tunnissa.

Lähtökohta turvallisuutta mietittäessä on se, että pyörien nopeudet kehittyvät joka vuosi, ja katuratojen turvallisuuden parantaminen on vaikeaa. Mansaaren radalla ei juurikaan ole suoja-alueita, ja vaikka kaikki voitava siellä tehdään, riskit kaatumisessa ovat erittäin suuret. Ilmatäytteisiä turva-aitoja on paljon käytössä ja kuljettajilla yleistyvät ajopukujen turvatyynyt.

Ulster Grand Prix –radan mutkat ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kovavauhtisia. Tällä katuradalla on melko paljon turva-alueita. Vuosittain rataa pyritään tekemään turvallisemmaksi ja parantamaan riskipaikkoja.

Tällä hetkellä suurissa katuratakisoissa ensikertalaiset joutuvat käyttämään tunnistettavaa huomioliiviä. Myös kuljettajien pääsykynnystä katuratakisoihin on korotettu. Näin oli esimerkiksi Ulster GP:ssä. Kuitenkin, kun kyse on ratamoottoripyöräilystä, riskit ovat aina suuret.

 

Uusin numero