Vain päivää tämän vuoden Suzuki GSX-RR MotoGP -pyörän julkistuksen jälkeen tiimi julkisti pyörän tekniset tiedot, mutta kerrottiinko siinä mitään mitä ei jo tiedetty valmiiksi?
Tehot ja huippunopeudet kiinnostavat aina, ja erityisesti kun ne yhdistetään MotoGP-pyörän huippuunsa viritettyyn aerodynamiikkaan, elektronisiin avustimiin ja äärimmäisen alhaiseen painoon.
Suzukin virallinen tehdas-MotoGP-tiimi Team Suzuki Ecstar julkaisi sosiaalisen median kanavissaan tiedot uudesta vuoden 2022 GSX-RR -pyörästään. Tärkeimmät julkaistut tiedot ovat:
-Nelisylinterinen rivimoottori, 1000cc, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia
-Teho 176 kW
-Huippunopeus 340 km/h
-Paino 157 kg
-Renkaat 17”/17” Michelin
-Öhlins jousitus edessä ja takana
-Brembo-jarrut hiilikuitulevyillä
-6-vaihteinen ”seamless”-vaihteisto
Hauskoja tietoja, mutta ei sittenkään kovin yllättäviä. Suuri osa julkaistuista tiedoista kun on käytännössä MotoGP-luokan sääntöjen sanelemia. Esimerkiksi Michelin toimittaa kaikille tiimeille renkaat, jotka ovat kooltaan sekä edessä että takana 17 tuumaa. Samoin moottorin iskutilavuus ja paino tulevat suoraan sääntökirjasta. Lisäksi jarrutoimittaja Brembo on käytännössä MotoGP-luokan standardi ja säännöissä määrätään tarkkaan jarrujen speksit ja jopa kauden aikana kullekin asiakkaalle toimitettavien jarrukomponenttien määrä sekä maksimihinta.
Teho ja huippunopeus ovat sentään omia ilmoituksia, mutta nekään eivät esimerkiksi wikipediassa kerrottujen tietojen mukaan ole Suzukilla muuttuneet miksikään sitten vuoden 2016. Uskokoon ken tahtoo. Esimerkiksi ilmoitettu 340 kilometrin huippunopeus joutuu outoon valoon siinäkin mielessä, että viime vuonna Mugellon MM-osakilpailussa Joan Mirille mitattiin parhaimmillaan 354,0 km/h huippunopeus ja tiimikaveri Alex Rinsille 352,9 km/h. Mugellon 1141 metrin pituinen pääsuora on käytännössä se, jossa mitataan kauden kovimmat suoranopeudet. Toivomme ja uskomme, että Mir ja Rins yltävät tänä vuonna selvästi tiimin ilmoituksia suurempia nopeuksiin.
Lue myös: