Suzuki menetti lisätestioikeuden sekä mahdollisuuden käyttää kauden aikana yhdeksää moottoria seitsemän sijaan tälle kaudelle, kun Maverick Vinales otti neljä podiumpaikkaa 2016. Suzuki oli tällä kaudella samalla viivalla Yamahan, Hondan ja Ducatin kanssa, vain KTM ja Aprilia saivat nauttia testaus- ja moottorietuoikeuksista.
Nyt Suzuki palaa jälleen tuohon joukkoon. Vaikka etujen menettäminen vaatii useamman palkintopallisijan, yksikin kausi ilman podiumpaikkoja palauttaa oikeudet. Systeemi on sarjan promoottorin Dornan kehittämä, ja myös isot valmistajat tukevat sitä – koska se on hyväksi koko lajille.
”Mielestäni se on erinomainen sääntö. Se on todistettu viime vuosien aikana. On koko sarjalle erinomainen asia, että vaikeuksissa olevia tiimejä tuetaan tällä tavalla”, sanoo Repsol Hondan väistyvä tallipäällikkö Livio Suppo Crash.netille.
”Oikeastaan kaikki muutokset, mitä Dorna on tähän lajiin tuonut viime vuosina, ovat olleet hyvin positiivisia. Kilpailu kaikkien valmistajien välillä on nyt aika tasaista, saamme kisoista aikaan hienoja näytelmiä. Tälläkin kaudella näimme monta aivan upeaa kilpailua, missä jännitys säilyi ihan viimeiselle kierrokselle”, Suppo kehuu.
“Suzukilla oli hankala kausi, mutta nyt he pääsevät jälleen kiihdyttämään kehitysprosessiaan. Se on hieno asia. Hyvä esimerkki on uusi tiimi KTM, joka teki jo avauskaudellaan ihan upeaa jälkeä. Ilman tätä sääntöä se olisi ollut mahdotonta.”
Joskus menneisyydessä yksikään valmistaja ei halunnut antaa kenellekään milliäkään armoa, mutta asiat ovat muuttuneet. Sen myöntää Yamaha Racingin toimitusjohtaja Lin Jarviskin.
”On todella tärkeää, että kilpailu on mahdollisimman tasaista eri tiimien välillä. On ollut hienoa nähdä KTM heti taistelemassa erinomaisista sijoituksista. Jos Suzuki nyt saa edun ansiosta aikaan enemmän kehitystä ja nousee kilpailukykyisemmäksi, se nostaa meidän kaikkien tasoa”, Jarvis sanoo.
”Iso etumme moneen muuhun huipputason moottoriurheilusarjaan on juuri se, että taso tässä sarjassa on ollut kautta linjan erittäin kova ja kilpailu tasaista. Olemme nähneet aivan loistavia kilpailuja niin kuivalla kuin märälläkin kelillä. Tämä on iso ja tärkeä asia koko lajille.”
Vaikka Suzuki pääseekin nyt nauttimaan jälleen kehitystä edistävistä eduista, tiimipäällikkö Davide Brivio olisi mieluummin ottanut palkintopallisijoja kuluneella kaudella.
”Olisin valinnut ne podiumit. Sääntö on ihan hyvä periaatteessa, mutta käytännössä lisätestipäiviä on hankala saada mahtumaan kalenteriin. Ainoa etu on se, että voimme kehittää kauden aikana moottoria enemmän. Se on kieltämättä iso etu. Mutta siitä huolimatta olisin ottanut mieluummin viime kaudella ne palkintopallipaikat”, Brivio sanoo.