Kumpi vie ja kumpi vikisee, kun Suzukin kulttipyörä ja Kawasakin moderni kilometrinnielijä viedään Autobahnalle?
Heti alkuun pitää myöntää, että molemmat pyörät ovat poliittisesti epäkorrekteja, ja 2020-luvulla enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Pieni järjen hiven on kuitenkin siinä, että molempien huippunopeudet on rajoitettu 299:ään, ettei tarvitse kokeilla kumpi on absoluuttisesti nopeampi. Mutta minkälaiset erot on, kun ajetaan pitkää siivua ja nopeus alkaa kakkosella. Sen testaaminen onnistuu vain Saksassa, ja sielläkin yhä harvemmissa paikoissa ja tarkkaan valittuina aikoina. Syinä ovat sekä nopeusrajoitukset että liikenneruuhkat.
Kawasaki on hurjan suorituskykyinen mutta silti mukava matkapyörä. Kuljettajalle se tosin viestii heti voimavaroistaan kurnuttavalla ja räkivällä äänellään. Busa puolestaan on ergonomialtaan radikaali kiihdytyspyörä, jonka jättimäinen rivinelonen kuiskaa silti rauhallisesti. Suzukin uuden mallin kaasuvaste, kytkin ja vaihteisto toimivat hienosti ja pehmeästi.
Meikäläisissä moottoritievauhdeissa molemmat pikajunat kiitävät itsevarmasti, luonnollisesti. Mutta kun kaasu käännetään Autobahnalla selälleen, voittaako nopeasti reagoiva kompressoriahdettu Kawa vai kuutiotuumiin luottava Suzuki? 120:sta avattaessa molempien nopeus nousee hetkessä kahteensataan, ilman turhia pienemmälle vaihteelle vaihtoja. Perstuntumalla Kawa vaikuttaa reagoivan kaasukahvan liikkeisiin suoremmin. Suzukin moottori tuntuu enemmän kuminauhamaiselta. Perstuntuma ja kello ovat eri asia, se todistetaan jälleen tälläkin kerralla.
Molemmissa on myös kahteen suuntaan toimiva quickshiter siltä varalta, että kiihdytyksissä halutaan hyödyntää vain niitä parhaita kierroslukuja ja kaikkia vaihteita. Suorituskykymittauksissa klassinen nollasta sataan kääntyy Suzukin eduksi yhdellä kymmenyksellä. Kun paikaltaan kiihdytetään kahteensataan asti, on ero jälleen kymmenyksen, nyt Kawan eduksi. Kun kiihdytetään 100-150 km/h kolmosvaihteella, vie Kawa mittelön, jälleen kymmenyksen erolla. Kun sama kiihdytys tehdään kuutosvaihteella, on voittaja Suzuki. Yllätytkö kun kerrotaan, että ero on jälleen yhden kymmenyksen.
Kun ajetaan maantiellä, tosin pyörille sopivaan urheilulliseen tyyliin, on Kawan kulutus 6,4 ja Suzukin 6,3. Kun tämä suhteutetaan tankkien tilavuuksiin, niin toimintamatkaksi tulee Kawasakilla 297 kilometriä ja Suzukilla 317 kilometriä. Vapaan nopeuden tiellä leuan painuessa tankkiin ja nopeuden noustessa lähelle maksimia ero venähtää, sillä Kawan kompressorikone imaisee peräti 14,6 litraa sadalla Suzukin tyytyessä 10,7 litraan.
Vaikka Kawan kompressorikone tuntuu terävämmältä, niin teho- ja vääntökäyrät paljastavat Suzukin olevan 9000 kierrokselle asti selvästi vahvempi sekä tehon että väännön osalta. Kuutiotuumat puhuvat.
Miltä pyörät tuntuvat Autobahnalla, kun nopeusmittarit huitelevat huippunopeuden tuntumassa? Lue artikkeli Suzuki Hayabusan ja Kawasaki H2 SX SE+:n vertailusta uusimmasta Bikestä (2/2022), joka on jo irtonumeromyynnissä.