Suzuki on samoilla linjoilla BMW:n kanssa, että nykyiset powernakut eivät tarvitse lisää huipputehoa.
Suzuki julkaisi vuoden 2021 GSX-S1000:n, joka sai Euro 5 -päivityksen ohella parannuksia varustetasoonsa sekä uudistuksia ulkonäköönsä.
Kun BMW viime syksynä esitteli pitkään odotetun S1000R:n uuden version, yllätti monet että huipputeho oli entiset 165 hevosvoimaa. Bemari ei ottanut nakumallissaan käyttöön S1000RR:n muuttuvaa venttiiliajoitusta, jolla tuplaärrän moottorista on kaivettu 207 hevosvoimaa. Perusteluna oli se, että nakupyörässä ei tarvita eikä siinä pysty hyödyntämään vastaavia tehoja kuin ratakäyttöön suunnitellussa sporttimallissa.
Nyt Suzuki on BMW:n kanssa samoilla linjoilla. Myös siinä mielessä, että Suzukinkin olisi ollut mahdollista lainata GSX-R1000:stä muuttuva venttiiliajoitus, ja tarvittaessa hätyytellä tai jopa ylittää 200 hevosvoiman raja. Kun vaakakupissa on 200 hevosvoiman huipputeho ja toisessa kupissa selvästi korkeampi hinta ja myös korkeampi paino, on Suzuki päätynyt jatkamaan vuosien 2005-2008 pitkäiskuisemman Gixxeri-moottorin käyttöä myös vuoden 2021 päivitetyssä powernakussaan.
Euro 5 -päivityksen yhteydessä moottorin teho nousi 150 hevosvoimasta 152 hevosvoimaan. Sen verran uudet päästövaatimukset ovat tuoneet muutoksia moottoriin, että huipputeho saavutetaan nyt 1000 kierrosta korkeammalla kierrosluvulla. Väännön osalta muutos on ollut yhtä marginaalinen, sillä aiempi 108 newtonmetrin lukema on nyt 106 newtonmetriä. Suzukin mukaan moottorin merkittävin muutos käyttäjän kannalta on, että keskialueella on aiempaa enemmän voimaa.
Tehoasetuksia on kolme, A (Active), B (Basic) ja C (Comfort). Luistonestossa kuljettajan valittavia tasoja on viisi. Vakiovarustukseen kuuluu nyt molempiin suuntiin toimivat quickshifter-vaihdeavustin. Tankin kokoa on kasvatettu 17 litrasta 19 litraan. Ensiasennusrenkaiksi on vaihdettu paremmat Dunlop Sportmax RoadSport 2:t.
Vuonna 2015 esitellyn GSX-S1000:n ulkonäköäkin on päivitetty. Parhaiten uutuuden erottaa etupäästä, jossa yksi ajovalo on korvattu kahdella pienikokoisella päällekkäin sijoitetulla ajovalolla. Euro 5 -muutosten ja varusteparannusten myötä pyörän paino on noussut viidellä kilolla. Yksi Suzukin valteista on powernaku-luokan edullisin hinta, ja 18 090 euron hintaisena se kilpaileekin tasaväkisesti pykälää pienempien kilpailijoiden kanssa.
Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori, 999cc
Teho: 112 kW (152 hv) / 11 000 r/min
Vääntö: 106 Nm / 9 250 r/min
Voimansiirto: monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1460 mm
Istuinkorkeus: 810 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 214 kg
Hinta: 18 090 €
Lue myös: