Suzukin MotoGP -tiimi eli Team Suzuki Ecstar esitteli kauden 2022 työkalunsa, joka ulkoisesti näyttää erehdyttävästi viime vuoden pyörältä.
Kauden 2020 MotoGP-luokan maailmanmestari Joan Mir puolusti mestaruuttaan miehekkäästi, mutta lopulta Fabio Quartararo Yamahalla ja Francesco Bagnaia Ducatilla keräsivät enemmän pisteitä Mirin sijoittuessa 208 pisteellään sarjassa kolmanneksi. Quartararo vei mestaruuden 278 pisteellä ja Pecco Bagnaia hopean 252 pisteellä, eli erot olivat lopulta selvät. Kauteen 2022 Suzuki lähtee tietysti taistelemaan taas mestaruudesta, mutta sekä tiimipäällikön että kuljettajien sanat ovat tässä vaiheessa varovaisia. Tyyntä myrskyn edellä?
Kun katsoo rinnakkain nyt esiteltyä vuoden 2022 GSX-RR:ää ja viime vuoden pyörää, niin oikeastaan eroina näkyy vain uusi sini-harmaa väritys ja uusi ”Gearing Up” -slogan. Katteet, siivekkeet, pakoputkisto ja pyörän keula sekä peräosa näyttävät erehdyttävästi täsmälleen samanlaisilta kuin kaudella 2021.
Tiimin tekninen johtaja Ken Kawauchi sanookin, että kauteen 2022 tiimi lähtee samalta perustalta kuin viime kauteen, mutta ”muutamien ratkaisevien muutosten siivittämänä”. Suzuki on aina ollut vahva mutkissa ja vakaa, mutta nyt on haluttu kehittää moottoria entistä tehokkaammaksi. Suzukin suorituskyky on myös vaihdellut liikaa sen mukaan ajetaanko radalla jossa on hyvä pito vai ei. Onko moottori nyt tehokkaampi, jos on niin kuinka paljon, ja kuinka pitkälle se riittää kilpailijoita vastaan? Näihin kysymyksiin joudutaan odottamaan vastausta maaliskuun kuudenteen päivään asti, jolloin Losailin radalla Qatarissa jaetaan kauden ensimmäiset MM-pisteet.
Joan Mir: olen tyytyväinen viime kauden kolmanteen sijaan, mutta olen nälkäinen parantaakseni sijoitusta tänä vuonna. Viime kauden jälkeen vietin vähän vapaata ja rentouduin, sillä oli tärkeää nollata viime kauden rasitukset. Nyt harjoittelu on sujunut suunnitelmien mukaan, ja olen valmis palaamaan radalle.