Supersport-luokka kasvamassa

Supersport-luokkaan halutaan lisää pyörämalleja. Kuva: worldsbk.com.

Brittein Supersport-luokassa pilotoidaan tulevalla kaudella uusia sääntöjä, jotka mahdollistavat nykyistä suuremmilla moottoreilla varustetut pyörät. Jos kokeilu on onnistunut, kirjoitetaan Supersport-luokan MM-sarjan rajat uudelleen kaudella 2022.

FIM on yhdistänyt voimansa MM-sarjan järjestävän Dornan ja BSB-sarjan järjestävän MSVR:n kanssa Supersport-luokan kehittämiseksi. Monet markkinoilla olevat keskikokoiset sporttipyörät ovat viime vuosina kasvaneet yli supersport-luokan rajojen ja markkinamuutoksiin halutaan reagoida avaamalla luokka uusille malleille.

Tällä hetkellä Supersport-luokassa saa käyttää enintään 600-kuutioisia nelisylinterisiä, 675-kuutioisia kolmisylinterisiä tai 750-kuutioisia kaksisylinterisiä moottoreita. Näin säännöillä rajataan suuri osa markkinoilla olevista keskikokoisista sporttipyöristä luokan ulkopuolelle.

Uuteen tekniseen säännöstöön esimerkkiä tarjoaa Supersport 300 -luokka, jossa eri kokoisilla ja rakenteeltaan erilaisilla moottoreilla varustetut moottoripyörät on tasapainotettu sääntömuutoksin kilpailukykyisiksi.

Uusia Supersport-luokan sääntöjä kokeillaan kaudella 2021 brittein Supersport-sarjassa, jossa tullaan näkemään 765-kuutioisia kolmisylinterisiä Triumpheja sekä myöhemmin kaudella 955-kuutioisia Ducati-twinejä. Jos kokeilu on onnistunut, tulevat Supersport-luokan MM-sarjan kauden 2022 tekniset säännöt perustumaan brittisarjassa kokeiltuihin.

Uusin numero