Kaoottiseen tilanteeseen turhautuneita tiimejä ja kuljettajia ei naurata. MM-kalenterista on kehkeytymässä jälleen harmillisesti lähinnä vain huono vitsi.
Supermoto on hakenut arvostusta maailmalla, mutta nostetta ei tahdo löytyä. Oikeastaan päinvastoin. Promoottori on vaihtunut, mutta tilanne on kääntynyt vain yhä sekavammaksi.
Supermoton MM- ja EM-kalenterit elivät koko viime kauden, jolloin kaikilla oli jatkuva epävarmuus päällä tulevasta, eikä lentolippujen varausten kanssa ollut tosiaankaan syytä hötkyillä: toistuvia peruuntumisia, siirtoja ja luvattoman paljon muuta hämminkiä.
Jossain vaiheessa varikoilla vallitsi jo lakkomeininki, jolloin koko kupletin alavireinen juoni kiteytyi kuorossa viiteen sanaan: eihän tästä tule yhtään mitään!
Tunnetusti suorasanainen Hermunen ei ollut suinkaan ainoa puuhasteluun suivaantunut. Nykyinen Promoottori BPprom Sport sai niskaansa täyslaidallisen koko kaartilta.
”MM-osakilpailu ei ole
mikään rahasampo”
Kilpailujen järjestäjätahoja ei toisaalta käy kateeksi.
MM-osakilpailu ei ole suinkaan mikään rahasampo, kuten Hermunen taannoin totesi punnitessaan Suomen mahdollisuuksia kisajärjestäjänä.
Ikävä kyllä sama peli näyttää siis jatkuvan kalenterin osalta. Sitä ollaan rukattu jo kolmeen otteeseen ennen ensimmäistäkään osakilpailua. Eikä loppua taida tältä osin näkyä.
Kansainvälinen moottoriliito FIM vahvisti maanantaina supermoton MM- ja EM-sarjojen viimeisimmän kalenteriversion.
Se merkitsi samalla huonoja uutisia myös Suomen suuntaan: Tabasalussa 30. elokuuta ajettavaksi aiottu Viron GP peruuntuu ja sille ei haeta korvaavaa kisaa.
Virossa on ajettu MM-pisteistä kahdella edellisellä kaudella ja nimenomaan Hermunen shown yleisömagneettina.
Ensin kurvailtiin Kuressaaren lentokenttäradalla ja viime vuonna Tabasalussa. Tabasalu korvasi silloin alustavassa kalanterissa olleen Kuressaaren, joka päätti nostaa kauden kynnyksellä ja yhden yrityksen jäjiltä kätensä ylös.
MM-joukkuekilpailu on
tarkoitus ajaa Ottobianossa
Uusi kalenteriversio kattaa seitsemän MM- ja EM-osakilpailua. Yksi niistä on tosin avoin järjestäjän osalta.
Maailman moottoripyöräpääkaupungin Jerezin lisäksi pisteistä on tarkoitus kamppailla Italian Ottobianossa 26. huhtikuuta, Puolan Poznanissa 7. kesäkuuta, Espanjan La Molinassa 12. heinäkuuta, Kolumbian Chucharagüissa 2. elokuuta ja Itävallan Melkissa 20. syyskuuta.
Samalla on lyöty lukkoon myös MM-joukkuekilpailun estradi. Maajoukkueet ajavat MM-mitaleista 4. lokakuuta Ottobianossa.
Jos ajavat.