Suomen Motoristit ry ihmetteli elokuussa julkaisemassaan artikkelissa sitä, miten huonosti tienpitäjä reagoi teitten ongelmiin. Erikoistapauksena tuotiin esille, miten Kauhavalla Alahärmässä väärin jyrsityt urat ovat odottaneet paikkausta koko kesän. Tienpitäjää asia ei kiinnosta, SMOTO sai pitkän tikun kanssa ongittua ELY-keskukselta selville, että urat on jyritty väärin, koska alihankkijan uuden jyrsintäkoneen säädöt olivat pielessä. Virheellisesti jyrsityt urat luvattiin paikata. Tämä tapahtui ennen elokuun puoliväliä, jolloin SMOTO kävi tarkastamassa tien paikan päällä. Juttu asiasta julkaistiin 22.8. Jo silloin oli tiemerkinnät maalattu sekä tien keskellä että laidoilla oleviin uriin, joten tie näytti siltä, ettei sitä aiotakaan korjata.
Syyskuussa SMOTOn paikallisen jäsenkerhon MC Club Härmän viisitoistamoottoripyöräinen iskujoukko kävi virallisesti koeajamassa tieosuuden. Kukin kuljettaja pohti omaan kokemukseensa nojautuen väärin jyrsityn tieosuuden vaarallisuutta, ja vastasi kyselytutkimukseen. Koeajoon osallistuneilla on paljon ajokokemusta. Seitsemällä kuljettajista on yli 20 vuoden moottoripyöräilykokemus, ja vähiten ajaneillakin vähintään 6-10 vuotta. 40 % kuljettajista oli sitä mieltä, että tien kunto oli erittäin tai paljon huonompi kuin maanteillä keskimäärin ja lisäksi 20 % että kunto oli hieman huonompi. 53,3 % kuljettajista oli sitä mieltä, että tie oli vaarallisesti tai todella vaarallisesti urautunut. Yhtä lukuunottamatta motoristit olivat sitä mieltä, että pituussuuntainen ura on vaarallinen tai erittäin vaarallinen ylitettäessä, ja pituussuuntaisesta urituksesta tulisi varoittaa liikennemerkillä. 14 viidestätoista kuljettajasta oli sitä mieltä, että pitkittäisen uran ylittäminen on moottoripyörällä paljon tai todella paljon vaarallisempaa kuin autolla.
Lokakuussa tilanne on pahentunut entisestään. Tien päällystys on kulutuksen seurauksena pettänyt keskikohdan urissa. Urien pohjilla on selviä reikiä, jotka syventävät uria ja keräävät niihin vettä. Jolleivat urat olleet jo aiemmin välittömän hengenvaarallisia moottoripyöräilijöille, niin viimeistään nyt urasyvyyden ollessa paikoin useita senttejä.
– Osoittaa tienpitäjältä piittaamattomuutta sekä teiden kuntoa että moottoripyöräilijöitä ja muitakin tielläliikkujia kohtaan, että se jättää epäkohdat korjaamatta. Paitsi että pitkittäiset urat ovat vaarallisia moottoripyöräilijöille, kun keräävät vettä sateella, ne on maalattu, mikä tekee niistä vieläliukkaat, Suomen Motoristit ry:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen toteaa.
– Nyt kun urien pohja on pettänyt, urat ovat ennakoimattomasti syvempiä ja vaarallisempia. Kun syksyn ja talven mittaan lumi, jää ja suolavesi pääsevät rikkinäisen tienpinnan alle, niin päällysteen rikkoutuminen etenee ja tien kunto heikkenee entisestään, mikä tietää lisää riskejä tielläliikkujille. Tämä ei ole ainoa tällaisessa kunnossa oleva tie Suomessa, Kuosmanen ihmettelee.