Riku Routo on jälleen tehnyt uskomattoman mittavan työn uusiessaan Suomen Moottoripyörämuseon näyttelyn tälle kaudelle.
– Kyllä ne vuodet menee äkkiä, äimistelee Suomen Moottoripyörämuseon ”isä” Riku Routo paria päivää ennen kahdeksannen kauden avajaisia.
Lahtelaisella Roudolla on niin monta rautaa tulessa samaan aikaan, että ei ihme että ”kevät yllätti motoristin” jälleen. Moottoripyörämuseossa on tänäkin vuonna paljon uutta nähtävää, joten viime kaudella vierailleillekin riittää ihmeteltävää.
Erittäin harvinainen Rikuo-moottoripyörä on yksi museon helmistä. Jos mahdollista, kannattaa vierailun aikana jututtaa herra Routoa kyseisestä pyörästä, sillä tarinat sen takana ovat taruakin ihmeellisempiä. Onhan kyseessä pyörämerkki, jolla ”Harrikka opetti japanilaiset rakentamaan moottoripyöriä”. Palvelus ei tosin ollut yksipuolinen, vaan samalla Rikuo pelasti aikanaan Harrikan tehtaan konkurssilta.
Museolla ja Ace Corner -kahvilassa on näkyvästi esillä se, että kahvilan esikuva Ace Cafe London juhlii tänä vuonna kahdeksankymppisiään. Ace Cafe London siis avattiin 1938. Suomen Moottoripyörämuseo on hyväksytty museoliittoon ja se on siten museokorttikohde, mikä näkyy yhä suurempina kävijämäärinä. Turistibussit museon pihalla tulevatkin olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus tulevana kesänä.
Museon harvinaisuuksista voidaan salaisuuden verhoa raottaa sen verran, että siellä on mahdollista nähdä mm. ainoana suomalaisena speedwayn MM-finaalissa ajaneen Ilkka Teromaan kyseinen finaalipyörä. Jos vähän vanhemmat laitteet kiinnostavat, niin näytillä on myös erittäin harvinainen moottori, jota on käytetty sekä moottoripyörä- että lentokoneteollisuudessa voimanlähteenä. Ja jos olet menossa toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna Lahden Classic Motorshow -näyttelyyn, niin sieltä on maksuton kuljetus aidolla kaksikerroksisella double decker -bussilla Moottoripyörämuseolle ja tietysti myös takaisin.
Suomen Moottoripyörämuseo
Veistämönkatu 1
15140 LAHTI
p. 0400 712 310
lahti@moottoripyoramuseo.fi
www.moottoripyoramuseo.fi