Suomen Moottoripyörämuseota ympäröi (ainakin kuvaannollisesti) sankka sininen savu ja kaksitahtisten pärinä, kun museolla järjestettiin pressitilaisuus ennen perjantaina (28.4.) alkavaa kesäkautta 2023.
Maarit ja Riku Roudon emän- ja isännöimällä Suomen Moottoripyörämuseolla pärähtää käyntiin jo 13. kausi. Kirjaimellisesti pärähtää, sillä talven aikana uusitun näyttelyn pääteemana on Jawa ja vetonaulana 26 Jawa-moottoripyörää 1930-1970-luvuilta. Museon laajennus saatiin valmiiksi jo pari vuotta sitten, ja nyt myös Hämeessä on saatu vauhtia kunnalliseen päätöksentekoon. niin, että ympäri Lahden seutua asennetut Moottoripyörämuseon viralliset opaskyltitkin (13 kpl) ovat lopulta paikallaan ja ohjaavat kävijät sujuvasti perille. Riku Routo kiteyttääkin rakentamisprojektin päätöksen, ja sen että nyt päästään täyspainoisesti keskittymään varsinaiseen toimintaan, yhteen virkkeeseen omalla värikkäällä tyylillään.
-Nyt voidaan ruveta laulamaan kun virsikirja on auki.
Viime kaudella Moottoripyörämuseolla kävi 43 000 maksavaa vierasta, plus lapsivieraat jotka luonnollisesti pääsevät sisään vanhempiensa seurassa ilmaiseksi. Uusi näyttely avataan perjantaina 28.4. Maailman laajin matkailusivusto Trip Advisor on jo useana vuonna nimennyt Moottoripyörämuseon Lahden suosituimmaksi matkailukohteeksi, eikä ole näköpiirissä että sen asemaa mikään uhkaisi jatkossakaan.
-Meillä vaihtuu teema ja näyttely joka vuosi. Ilman sitä meillä ei missään nimesi kävisi vuosittain näin suurta määrää vieraita, toteaa Riku Routo, ja kiittelee samaan hengenvetoon että museo on saanut lainaksi jälleen hienon kokonaisuuden erilaisia pyöriä. Jawan lisäksi museolla on omat osastot mm. Jope Ruonansuulle ja Imatranajolle.
-Meillä on kyllä yksi hienoimpia näyttelyitä ikinä. Tällaista Jawa-näyttelyä ei ole ennen Suomessa ollut, ja onkohan missään muuallakaan, ihmettelee Routo.
Maarit Routo säestää sanomalla, että jos jonkin vuoden näyttelyssä ei ole ollut yhtään Jawaa, niin siitä on tullut heti palautetta ja niitä on kyselty toistuvasti. Nyt ei ainakaan näihin kyselyihin tarvitse tänä vuonna vastata. Myös Riku Roudon omaan historiaan Jawa kuuluu vahvasti. Hän sanoo hankkineensa oman ensimmäisen Jawansa 11-12-vuotiaana mutta säilyttäneensä sitä kaverinsa pihalla, koska ei uskaltanut viedä hankkimaansa pyörää kotiin vanhempien nähtäväksi.
Keskiviikkona järjestetyn lehdistötilaisuuden pääpuheenaiheena olikin itseoikeutetusti tsekkiläinen moottoripyörämerkki, ja myös osa vieraista oli vahvasti Jawaan liittyviä konkareita. Viisinkertainen Päitsi-voittaja Pertti ”Konsta” Kärhä oli itseoikeutetusti paikalla. Päitsi-voitot hän ajoi vuosina 1962-1965 sekä 1967. Kaikki Päitsi-voittonsa Kärhä ajoi Jawa CZ 350 -kaksitahtisilla, toisella peräti neljästi. Molemmat voittopyörät ovat mukana Moottoripyörämuseon uudessa näyttelyssä.
-Ei silloin vaihdettu joka vuosi pyörää uuteen, totesi Pertti Kärhä vaatimattomana.
Kärhä muuten täytti maanantaina 85 vuotta. Hän on aivan viime vuosiin asti kunnostautunut Päijänteen Ympäriajon ratamestarina, joten ura Päitsin parissa on ollut varovaisesti arvioidenkin erittäin mittava ja ansiokas. Kuin kruununa kaikelle tälle, Kärhä sattui syntymään varsin sopivasti Päijänteen Ympäriajoyönä vuonna 1938.
Toisena kunniavieraana paikalla oli Helkaman perheyrityksestä Jukka Helkama. Vaatimattomana miehenä hän kertoi olleensa Konsta Kärhää muutaman vuoden nuorempana töissä Kärhän kilpatiimissä, ja edenneensä siellä vähitellen jerrykannun kantajaksi asti. Paikalla hän oli kuitenkin siksi, että Helkaman perheyritys toimi toisen maailmansodan jälkeen Jawan maahantuojana.
-Ennen sotaa toimme maahan Arielia ja Velocettea, ja ne säilyivät valikoimissa myöhemmin Jawan ohella. Jawan ansiosta Helkama oli aikansa suurin moottoripyörien maahantuoja. Jawan tarina Suomessa oli täysin poikkeava, missään muualla – kommunistisia maita lukuunottamatta – ei ollut yhtä paljon Jawoja asukaslukuun nähden kuin Suomessa. Tunnustan olevani nelitahtimies, mutta nyt puhun kaksitahdin puolesta: se oli sopivan kevyt, sopivasti tehoa, siinä oli oikea ilmanpuhdistin ja metriset kierteet, ominaisuudet jotka puuttuivat monimutkaisemmista, nelitahtisista englantilaispyöristä. Siksi Jawa oli huomattavasti käyttökelpoisempi, kun meillä niillä ajettiin ympäri vuoden. Kun työläisillä ei ollut varaa autoihin, niin kansa pääsi Jawan avulla pyörien päälle ja sai aivan uusia ulottuvuuksia liikkumiseen. Sillä oli suuri yhteiskunnallinen merkitys.
Riku Routo täydentää välihuudolla, että ”kun mopoilla pääsi naisiin vain naapurikylään asti, niin Jawalla pääsi paljon pidemmälle”.
Tällä kertaa Riku jää poikkeuksellisesti sanailussa kakkoseksi, sillä Jukka Helkama sanoo viimeisen sanan toteamalla, että ”sitähän minä tarkoitin, mutta käytin muotoa että sillä oli suuri yhteiskunnallinen merkitys”.
Julkaistaan tämän jutun yhteydessä vain yleiskuva Jawa-osastosta ja Jopen osastokin vain osittain niin, että jokaiselle motoristille jää hyvä syy käydä itse paikanpäällä tutustumassa näyttelyyn.
Lisätietoja museosta, aukiolosta yms. klikkaamalla alla olevaa linkkiä: