Suomen MM-mitali edellyttäisi seitsemän joukkueen nipussa vähintäänkin nappisuorituksen kapteeni Aakon tahdittamana. Venäjän suistaminen vallasta vaatii Suomelta ja käytännössä kaikilta muiltakin puolestaan urheiluhistorian yhden tarunhohtoisimman sensaation toistamista.
Legendaarinen ”Miracle On Ice” toteutui vuonna 1980, kun USA:n yliopistokiekkoilijoista koottu nippu meni ja teki uskomattomasta totta kaatamalla silloisen Neuvostoliiton voittamattomana pidetyn punakoneen matkalla olympiakultaan Lake Placidissa.
Lajin mahtimaan Venäjän kone ei ole sen sijaan pahemmin yskähdellyt jääspeedwayssä. Suomen itänaapuri on kammettu valtaistuimelta ainoastaan neljä kertaa vuonna 1979 käynnistyneen MM-joukkuekilpailun historiassa. Viimeksi moinen ihme nähtiin vuonna 2002 Ruotsissa.
Venäjä korjasi viime kaudella omansa talteen kotijäällään Togliatissa, jossa Itävalta ajoi hopeaa ja Tshekki vain kahden pisteen erolla pronssia neljänneksi sijoittuneeseen Suomeen nähden. Suomen joukkueella – Aakko, Vilponen ja Mats Järf – oli Togliatissa avauspäivän jälkeen jopa täydet saumat aina hopeaan asti.
Sanokissa Venäjän kivikovalle tähdistölle Daniil Ivanov, Dmitry Koltakov, Nikolay Krasnikov odotetaan kovinta haastetta Itävallan joukkueen suunnalta. Harald Simon on tehnyt hyvää jälkeen Venäjän superliigassa Kamensk Ural-joukkueen riveissä ja henkilökohtaisen MM-sarjan karsintakisan viime lauantaina Norrköpingissä nimiinsä vienyt Franz Zorn ajaa kenties uransa parasta kautta.
Sairastelleen Aakon vauhti
on täysin arvoitus
Suomn joukkueen iskukyky jää Sanokissa täysin arvoitukseksi. Tämän vuoden puolella ei kilpailuissa ole esiintynyt kuin Tani.
– Mielenkiintoinen ja haastava tilanne on edessä. Mitalia lähdetään hakemaan, totta kai, mutta koskaan ei ole näin vähällä kilpailumäärällä lähdetty joukkuefinaaliin. Tani ajoi viime viikonloppuna MM-karsinnan, muita kisoja ei tänä vuonna alla ole. Aakon alkuvuoden pilasi sairastelu. Muilla on kuitenkin paljon kilpailuja alla, joten haastajana kisaan lähdetään, toteaa joukkueenjohtaja Jouni Seppänen.
– Sijoille 3-6 on sitten ennakkoon tasaista tunkua; Ruotsi, Saksa, Tsekki ja me. Puola on arvoitus. Kotiradalla he saavat varmasti fanaattisesta kotiyleisöstä paljon lisää hevosvoimia ja etenkin Grzegorz Knapp tulee olemaan kova luu. Lisäksi Puola kerää varmasti irtopisteitä ja höystää siltä osin mitalisoppaa, jatkaa Seppänen.
Ykköskuljettaja Aakko on Seppäsen tavoin hieman mietteliäs, vauhti on vielä arvoitus.
– Alkuvuoden pilasi sairastelu ja parin viikon lääkekuuri. Vähän olen päässyt treenaamaan ja kyllä se reeneissä pyörä kulkee mutta kisassa sen vasta näkee, missä iskussa sitä ollaan. Annetaanhan sitä aivan liian iso tasoitus muille, kun kovat kisat puuttuvat, toteaa Aakko.
– Venäjä on ylivoimainen suosikki, mutta uskon, että Itävalta pistää heidät lujemmalle kuin moneen vuoteen. Pronssille on sitten kova tunku. Meillä on heti kilpailun eka erässä kotijoukkue vastassa ja se antaa suunnan missä me mennään. Siinä kun onnistutaan, niin se kantaa varmasti pitkälle. Mitali pitäisi saavuttaa, mutta kovan työn takana se on. Tasainen finaali on luvassa, jatkaa Aakko.
Kilvanajo MM-joukkuemitaleista käynnistyy Sanokissa perjantai-iltana. Mitaleiden kohtalo on selvillä seuravana iltana.
Sanokissa nähdään suomalaisväriä myös kilpailun johtoportaassa. Ilkka Teromaa toimii MM-joukkuekisassa kansainvälisen moottoriliiton FIM:n nimeämänä tuomariston puheenjohtajana.
Jääspeedwayn MM-joukkuekilpailun osallistujamaat ja kokoonpanot 25.-26. tammikuuta Puolan Sanokissa:
Suomi: Antti Aakko, Tomi Tani, Janne Vilponen.
Puola: Grzegorz Knapp, Pawel Strugala, Miroslaw Daniszewski.
Ruotsi: Robert Henderson, Stefan Svensson, Per-Anders Lindström.
Saksa: Günther Bauer, Max Niedermaier, Stefan Pletschacher.
Venäjä: Daniil Ivanov, Dmitry Koltakov, Nikolay Krasnikov.
Itävalta: Harald Simon, Franz Zorn, Martin Leitner.
Tshekki: Antonin Klatovsky, Jan Klatovsky, Jan Pecina.
* Antti Aakko (vas.) toimii itseoikeutetusti Suomen kapteenina Puolan Sanokissa ajettavassa jääspeedwayn MM-joukkuekilpailussa. Kuva: Tomi Nevanperä