Oman lisämausteensa alkavana viikonvaihteena Japanin Motegissa ajettavaan Hondan kotikisaan tuo Pedrosan tallikaverin Casey Stonerin odotettu paluu radoille nilkkavamman jäljiltä.
– On hienoa saada Casey takaisin. Meidän pitää kuitenkin malttaa odottaa perjantain ensimmäisiin harjoituksiin asti nähdäksemme, mikä on hänen todellinen kuntonsa. Uskon kuitenkin vakaasti, että Casey on jälleen nopea Motegissa, Pedrosa tuumi Japanin GP:n pressitilaisuudessa.
Stoner on ollut sivussa kolmesta edellisestä osakilpailusta Indianapolisin kolhujen jäljiltä. Toipumisaika on kulkenut kotimaassa Australiassa kyynärsauvojen varassa.
– Katsoin Misanon kisan tv:stä. Aragonin osalta en saanut kuitenkaan lähetystä näkymään, virnisti hyväntuulinen Stoner.
Stonerin tuoma mahdollinen apu Pedrosalle on ollut yksi päällimmäisistä puheenaiheista Motegissa. Hondan nokkamies Shuhei Nakamoto on alleviivannut moneen kertaan, että mitään tallimääräyksiä ei ole eikä tule.
Samaa sanomaa julistaa myös Stoner.
– HRC ei ole pyytänyt minulla apua Danille, enkä usko, että he sitä tulevat tekemäänkään. Olen sanonut aina, että maailmanmestaruus tulee voittaa ajamalla, korosti Stoner.
Stoner muistutti, että kaikki on edelleen mahdollista Lorenzon tukevasta johdosta huolimatta. Jaossa on edelleen 100 pistettä Motegissa, Sepangissa, Phillip Islandilla ja Valenciassa.
– Koskaan ei voi tietää, mitä tapahtuu. Lorenzo ja Pedrosa ovat molemmat tällä hetkellä varsin vahvoja, pyöritteli Stoner.
Lorenzo: ”Vaikea voittaa”
Stoner ajoi viime vuonna Motegissa paalupaikalle ja Pedrosa voittoon.
Ei ole epäilystäkään siitä, mikä on Lorenzoa pisteissä takaa-ajavan ja neljästä viimeisestä osakilpailusta kolme ykkössijaa poimineen Pedrosan ehdoton tähtäin Motegin 4,8 kilometrin mittaisella radalla.
– Kausi on kulkenut nousujohteisesti ja pyrin jatkamaan samaa linjaa Motegissa, kuittasi Pedrosa vilkaisten samalla vilungisti Lorenzon puoleen.
Lorenzo totesi jo Japaniin saapuessaan, että hyökkäys on hänelle paras puolustus tässä tilanteessa. Lorenzo voitti Motegissa vuonna 2009, mutta jäi viime kaudella kakkoseksi yli seitsemän sekunnin marginaalilla Pedrosaan.
Menneet ovat kuitenkin menneitä, mutta Lorenzo myöntää, että Pedrosan peittoaminen tuntuu vaikealta juuri nyt.
– Se on tosiaankin kaikkea muuta kuin helppoa, mutta teen tietenkin kaiken mahdollisen sen eteen.
Twing Ring Motegi kattaa ison tukun kovia jarru- ja kiihdytyspaikkoja.
– Motegi on Yamahalle hankala erityisesti kiihdytysten osalta, mutta olemme toisaalta hyviä jarrutuksissa ja mutkien sisääntuloissa, vahvisti Lorenzo.
Paljon porua ECU:sta
Japanin GP:n ensimmäiset harjoitukset käynnistyvät perjantaiaamuna varhain Suomen aikaa. Lauantain aika-ajopäivänä Motegissa riittää paljon mielenkiintoista myös kabinetin puolella.
Dorna käy silloin päällikkönsä Carmelo Ezpeletan johdolla neuvotteluja valmistajian yhdityksen (MSMA) edustajien kanssa MotoGP-luokkaan mullistavaksi luonnehdituista, ja nimenomaan mahdollisista sääntöuudistuksista kaudesta 2014 alkaen.
Dornan tavoitteena on ensisijaisesti kustannussyihin vedoten viedä läpi kohua ja paljon porua herättänyttä suunnitelmaansa yhtenäisestä moottorinohjausyksiköstä (ECU), sekä moottorin kierrosluvun rajoittamisesta.
Näkyvimmin tätä vastaan barrikadeille on noussut Honda. Honda on aiemminkin arvostellut rajusti Nakamoton ja myös Stonerin suulla alati muuttuvia sääntöjä. Näin tälläkin kertaa: Hondaa uhkaa vetäytyä MotoGP-luokasta, mikäli Ezpeleta saisi tahtonsa läpi.
Nakamoto vihjasi Motegissa, että Hondan kanssa samaan rintamaan ovat liittymässä ainakin myös Yamaha ja paluuta MotoGP-luokkaan virittelevä Suzuki.
Kaikki ennusmerkit viittaavat siihen, että mitään järisyttävän radikaalia ei sääntörintamalla ole sittenkään luvassa.
– Olemme avoinna kaikille ehdotuksille, emmekä suinkaan suosi yksinomaan tätä esitystämme. Suosimme niitä ideoita, joilla saamme kuluja kuriin näinä vaikeina taloudellisina aikoina. Niin, ja joilla saamme radalla hyvän show'n aikaan, muotoili Ezpeleta omassa pressitilaisuudessaan.
Dorna isännöi jatkossa myös Superbike-luokan MM-sarjaa ja seuraava suuri haaste on löytää saumattomuutta tapaileva synergia MotoGP:n kanssa.
– Kummassakaan sarjassa ei tapahdu missään tapauksessa suuria muutoksia kaudella 2013. Keskustelu on nyt kuitenkin avattu ja ensimmäiset linjanvedot tehty. Suuri kuva alkaa hahmottua vuoden kuluttua tästä, Ezpeleta totesi Motegissa.
Japanin GP:n aikataulu 12.-14. lokakuuta Motegin radalla:
Perjantai 12.10.
Klo 03.15-03.55, Moto3-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 04.10-04.55, MotoGP-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 05.10-05.55, Moto2-luokan 1. vapaa harjoitus
Klo 07.15-07.55, Moto3-luokan 2. vapaa harjoitus
Klo 08.10-08.55, MotoGP-luokan 2. vapaa harjoitus
Klo 09.10-09.55, Moto2-luokan 2. vapaa harjoitus
Lauantai 13.10.
Klo 03.15-03.55, Moto3-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 04.10-04.55, MotoGP-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 05.10-05.55, Moto2-luokan 3. vapaa harjoitus
Klo 07.00-07.40, Moto3-luokan aika-ajo
Klo 07.55-08.55, MotoGP-luokan aika-ajo
Klo 09.10-09.55, Moto2-luokan aika-ajo
Sunnuntai 14.10.
Klo 02.40-03.00, Moto3-luokan warm up
Klo 03.10-03.30, Moto2-luokan warm up
Klo 03.40-04.00, MotoGP-luokan warm up
Klo 05.00, Moto3-luokan MM-osakilpailu 14/17
Klo 06.20, Moto2-luokan MM-osakilpailu 14/17
Klo 08.00, MotoGP-luokan MM-osakilpailu 15/18