Moto Guzzi esitteli EICMA-messuilla V100 Mandellon kanssa teknisen perustan jakavan Stelvion.
Uusi Moto Guzzi Stelvio perustuu samaan tekniikkaan, jonka valmistaja esitteli V100 Mandellossa. Moottorina toimii siis valmistajan uusin 90-asteinen nestejäähdytteinen, pitkittäin asennettu V2-moottori. Sen sylinterimitat ovat 96 x 72 mm, mikä antaa iskutilavuudeksi 1042 cm3. Maksimiteho on 115 hv 8,700 kierroksella ja -vääntö 105 Nm 6750 kierroksella, mutta jälkimmäisestä käytössä on vähintään 82 prosenttia jo 3500 kierrokselta alkaen. Kompakti moottori on 103 millimetriä V85 TT:n voimanlähdettä lyhyempi.
Kuusiportainen vaihteisto on suunniteltu uudelleen ja sen toiminnan kerrotaan olevan aiempaa pehmeämpää ja saumattomampaa. Kytkin on märkä monilevyinen luistotoiminnolla ja elektoniikaltaan päivitetty quickshifter on saatavilla lisävarusteena. Toisioveto hoituu vasemmalle sijoitetulla kardaanilla, ja yksipuoleista takahaarukkaa on vahvistettu maastoajoa silmällä pitäen.
Moottoria kantavana osana käyttävä runko on täysin uusi ja yksinomaan Stelviota varten kehitetty. Kardaani ja takahaarukka on suunniteltu minimoimaan perän hissausta kaasunasentoa muutettaessa. Matalan painopisteen kerrotaan näkyvän ajettavuudessa positiivisessa mielessä ja ajoasento 820 millimetrin korkeudella olevassa satulassa on touring-henkisen rento.
Aerodynamiikkaa on hiottu kohdalleen tietokonesimulaatioiden lisäksi tuulitunnelissa ja valmistaja kertoo suhteellisen pienten katteiden tarjoavan ensiluokkaista suojaa. Tuulilasi on sähköisesti säädettävissä 70 millimetriä.
Sähköisen varustuksen kruunu on lisävarusteena saatava tutkaohjattu PFF Rider Assistance, johon sisältyvät tavanomaiset ominaisuudet adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä ja kuolleen kulman tunnistimesta alkaen.
Vakiovarustukseen kuuluu 6-akselinen IMU, joten apujärjestelmät tunnistavat kallistuksen. Ajoasetuksia on viisi, joista yksi on Off Road. Kullakin asetuksella käytettävissä on kolme moottorikarttaa, neljä sutimiseneston tasoa, kolme moottorijarrun tasoa ja kaksi ABS-asetusta.
Täys-LED-valoihin on lisätty kaarretoiminto ja mittaristo on viisituumainen TFT. Jälkimmäiseen sisältyy Bluetoothin kautta toimiva multimediajärjestelmä, jossa on myös navigointi.
Ja jos vakiovarustus ei tunnu riittävältä, valmistaja tarjoaa malliin jo esittelyn aikaan kattavan valikoiman lisävarustusta.