FIM Europen Public Affairs -komission puheenjohtaja John Chatterton-Ross kuvasi tilannetta tyhjentävästi: “Tämä on yksi monimutkaisimmista tapauksista, jota olemme ikinä kohdanneet moottoripyöräurheilussa.”
Suomessa on taisteltu viime aikoina järjettömiin summiin kohonneita rekisteröimättömien moottoripyörien vakuutusmaksuja vastaan. Yllättävää kyllä, maksuihin vaikuttaa myös Sloveniassa tapahtunut traktorionnettomuus.
Moottoripyörien vakuutusmaksuihin vaikuttaa ”Vnuk case” -oikeustapaus ja sen seuraukset. Kyseenomaisella ”Vnuk casella” ei varsinaisesti ole mitään tekemistä moottoripyörien kanssa. Kyseessä on Sloveniassa sattunut onnettomuus, jossa maatilalla ohikulkeneen traktorin peräkärry osui tikkailla olleeseen herra Vnukiin ja pudotti tämän maahan, jolloin mies loukkaantui.
Onnettomuus tapahtui muulta liikenteellä suljetulla alueella. Slovenian lainsäädännön mukaan kyse ei ollut liikennevakuutuksesta korvattavasta vahingosta. Euroopan unionin tuomioistuin kuitenkin päätti vuonna 2014, että herra Vnukilla on oikeus korvaukseen traktorin liikennevakuutuksesta. Päätöksellään EU tuomioistuin laajensi liikennevakuutusdirektiivin mukaista liikennevakuutuksen soveltamisalaa. Päätöksellä on vaikutuksia myös rekisteröimättömien ajoneuvojen – etenkin off road -moottoripyörien – vakuuttamisvelvollisuuteen koko Euroopassa. Tätä kautta myös tällaisten ajoneuvojen vakuutusmaksut Euroopassa tulevat olemaan riippuvaisia päätöksen vaikutuksista.
FIM Europen tänään perjantaina julkaiseman tiedotteen mukaan lisätietoa ”Vnuk caseen” odotetaan seuraavien kuuden viikon aikana. EU komissio tulee saadun tiedon mukaan antamaan ehdotuksen muutoksista EU:n liikennevakuutusdirektiiviin. Tässä ehdotuksessa on huomioitu nimenomaan “Vnuk casen” vaikutukset. Lopullisen päätöksen asiasta tekee EU parlamentti.
”Meillä on sympatiat herra Vnukin puolella. Toivomme, että tämän tuomion aiheuttamat tahattomat seuraukset saadaan selvitettyä EU:n toimielimien toimesta vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Tämä on siis vuotta myöhemmin kuin alun perin suunniteltiin. FIM Europe osallistuu prosessin kaikkiin vaiheisiin ja tekee kaikkensa auttaakseen päätöslauselman saamisessa”, toteaa FIM Europen presidentti Wolfgang Srb.
“Vnuk case” vaikutti myös siihen, että tänä vuonna voimaantulleeseen uuteen liikennevakuutuslakiin ei saatu muutoksia moottoriurheilussa käytettävien ajoneuvojen vakuuttamisvelvollisuuden suhteen. Ensimmäisissä ehdotuksissa rekisteröimättömien ajoneuvojen vakuuttamisvelvollisuus oli jo hyvällä mallilla, mutta sitten selvisi, että tämän asian osalta on odotettava “Vnuk case” -tapauksen vaikutuksia EU:n liikennevakuutusdirektiiviin.
”Hyvin sujunut yhteistyö asiaa valmistelleen sosiaali- ja terveysministeriön kanssa tökkäsi ”Vnuk caseen” ja palautti kaikki lähtöruutuun. Teemme kuitenkin läheistä yhteistyötä myös Euroopan muiden maiden kanssa, jotta rekisteröimättömien moottoripyörien vakuutushintoihin saataisiin järkevä päätös”, toteaa Suomen Moottoriliiton toimitusjohtaja Kurt Ljungqvist.
Suomen Moottoriliitto uskoo ja toivoo, että uusi EU:n liikennevakuutusdirektiivi antaa mahdollisuuden vielä avata epäonnistunut liikennevakuutuslaki nimenomaan rekisteröimättättömien moottoripyörien vakuuttamisvelvollisuuden osalta.
Suomen Moottoriliiton tiedote