Honda on siirtymässä VFR800-mallissa nähdystä VTEC-järjestelmästä selvästi nykyaikaisempaan venttiiliajoituksen säätöjärjestelmään, ainakin sillä perusteella että patentti on jo haettu uudelle järjestelmälle.
Jo vuonna 2002 Honda perusteli VTEC-tekniikan käyttöönottoa VFR800-mallissa sillä, että tekniikka mahdollistaa korkeamman huipputehon yhdistämisen yhä tiukkeneviin päästö- ja melumääräyksiin. Peruste on yhä sama, mutta tekniikkaa on kehitetty monta askelta eteenpäin.
Jos kilpailijoiden tekemisistä voi jotain päätellä, niin potentiaalinen moottoripyörämalli uuden VVT-tekniikan käyttöönottoon on tuleva Honda Fireblade. Kilpailijoista Suzuki esitteli oman VVT-tekniikkansa tuoreimmassa GSX-R1000-mallissa pari vuotta sitten. Kaudelle 2019 BMW ottaa muuttuvan venttiiliajoituksen käyttöön S1000RR-mallin lisäksi myös kaksisylinterisissä boxer-moottoreissa. BMW:n järjestelmässä muuttuva ajoitus koskee vain imuventtiilejä, Hondan tulevassa järjestelmässä sekä imu- että pakoventtiilejä. Muista moottoripyörävalmistajista esimerkiksi Ducati käyttää muuttuvaa venttiiliajoitusta 1260-kuutioisissa Diavel- ja Multistrada-malleissa. Tosin desmodromisesta venttiiliohjauksesta johtuen Ducatin lyhenne omalle järjestelmälleen on DVT, Desmodromic Valve Timing.