Aprilia on julkaissut ensimmäiset viralliset tiedot Tuareg 660 -seikkailupyörästään. Se näyttää olevan suunniteltu hyökkäämään ominaisuuksillaan suoraan huippusuosittua Yamaha Ténéré 700 -mallia vastaan.
Ensimmäiset merkit Aprilian täysin uudenlaisesta 660-mallistosta nähtiin Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa 2018, kun italialaisvalmistaja toi ständilleen näytille konseptimallin sporttisesta kaksisylinterisestä RS660-mallista. Sen jälkeen odotusta jatkui pitkään, mutta lopulta nähtiin tuotantomalli katetusta sporttipyörästä RS660 sekä nakumalli Tuono 660, joka isompien Tuonojen tapaan on kääritty pienen tuulilasin ja osittaisten sivukatteiden sisään. Kaksisylinterinen rivimoottori on viritetty RS660:ssa tasan 100-hevosvoimaiseksi ja Tuono-viritteisenä moottori tuottaa 95 hevosvoimaa eli tasan 70 kilowattia, jolloin se on mahdollista kuristaa myös A2-luokkaan sopivasti 35-kilowattiseksi.
Konseptimalli samaan tekniikkaan perustuvasta seikkailupyörä Tuaregista esiteltiin jo aikaa sitten, mutta vasta nyt Aprilia on julkaissut siitä ensimmäiset viralliset tiedot. 660-kuutioisen moottorin voimantuottoa on muokattu enemmän ala- ja keskikierrospainotteiseksi, jolloin huipputehoksi on saatu tasan 80 hevosvoimaa. Vääntöä moottori tuottaa 70 newtonmetriä. Ei liene sattumaa, että lukemat ovat hieman pääkilpailija Ténéré 700:aa suurempia. Yamahan teho on 73 hevosvoimaa ja vääntöä sen CP2-moottori tarjoilee 68 newtonmetriä.
Aprilia on yhdistänyt onnistuneesti pitkät joustovarat ja kohtuullisen istuinkorkeuden, sillä joustomatkoiksi molemmissa päissä kerrotaan 240 milliä ja istuinkorkeudesta kerrotaan tällä hetkellä, että se tulee olemaan alle 860 milliä. Tankin tilavuus on 18 litraa. Joustomatkat ja tankin tilavuus lyövät Yamahan lukemat, mutta se näkyy painossa, sillä 187 kilon kuivapaino ennakoi märkäpainon ylittävän Yamahan 204 kilon lukeman.
Maastokelpoisuuden pitäisi ainakin sikäli olla kohdallaan, että maavaraksi kerrotaan yli 240 milliä. APRC-teknologia (Aprilia Performance Ride Control) pitää sisällään neljä ajoasetusta (maantie, offroad ja kaksi muokattavissa olevaa asetusta), luistoneston, vakionopeussäätimen sekä moottorijarrun säätömahdollisuuden. Lisäksi ABS-jarrut on kytkettävissä pois käytöstä joko takapyörältä tai molemmista pyöristä. Mittaristona on viiden tuuman väri-TFT-näyttö.
RS660:n ja Tuono 660:n hintojen perusteella Tuareg 660 tulee olemaan pikku-Ténéréä kalliimpi, joten kokonaisuutena näistä kahdesta saadaan todennäköisesti mielenkiintoinen taistelupari. Oletettavaa on, että pyörä teknisine tietoineen julkaistaan viimeistään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä tämän vuoden marraskuussa.
Tässä sisarmalli RS660:n koeajoraportti:
Ja Tuono 660:n koeajoraportti: