Honda CRF1000 Africa Twin uudistuu kaudelle 2020 täysin ja mallimerkintä muuttuu kasvaneen moottorin mukaisesti muotoon CRF1100 Africa Twin. Samalla Honda uudistaa myös Africa Twin Adventure Sports -versiot, joissa painotetaan entistä enemmän matkailuominaisuuksia.
Samaan aikaan kun uuden Honda CRF1100 Africa Twinin suunnittelussa on entistäkin enemmän painotettu offroad-ajamisen asettamia vaatimuksia, on Adventure Sports -mallissa pääpaino touring-käytön vaatimuksissa. Isompi 24,8 litran polttoainetankki, säädettävä tuulisuoja, vakionopeussäädin, leveämmät katteet, iso pohjapanssari, alumiininen tavarateline, tubeless-renkaat, lämpökahvat ja lisävaruste-laturi ovat kaikki vakiovarusteina. Lisäksi Adventure Sports -malliin saa tehdaslisävarusteena Showan EERA sähkösäätöiset iskunvaimentimet. Iskunvaimennuksen neljän perusasetuksen (SOFT, MID, HARD ja OFF-ROAD) lisäksi voi kuljettaja halutessaan räätälöidä itselleen sopivimman version järjestelmän USER-asetuksessa. Vaimennuksien lisäksi myös takajousen esijännitys on sähkösäätöinen.
Uusien LED-ajovalojen lisäksi Adventure Sports -mallissa on tietokoneohjattu 3-asentoinen kaarrevalojärjestelmä, joka automaattisesti säätää valokeilan leveyttä ja mittaa kallistuskulmasta riippuen. Vakio satula on nyt 50 mm aikaisempaa matalampi. Korkeampi ja matalampi satula on saatavana lisävarusteena.
Tuulisuojan korkeussäätö on 5-asentoinen ja etuosan katteet ovat aikaisempaa leveämmät tarjoten loistavan suojan tuulta ja kovaakin keliä vastaan. Istuinkorkeus on nyt sama kuin tavallisessa Africa Twinissä ja 50 mm alempi kuin aikaisemmassa Adventure Sportsissa. Satula on myös 40 mm aikaisempaa kapeampi. Polttoainetankki on 24,8 litraa, jolla (keskikulutuksella laskettuna) pääsee yli 500 km tankkaamatta!
Uudet LED-ajovalot ovat aikaisempaa korkeammalla ja niiden valokuvio on terävämpi. Automaattinen päivävalotoiminto on vakiovarusteena, kuten myös tietokone-ohjatut kaarrevalot. 6,5 tuumainen TFT-kosketusnäyttö toimii paitsi pyörän mittaristona, myös kaikkien sähköjärjestelmien säätö- ja valintapäätteenä. Mittariston eri näytöt ovat täysin kuljettajan muokattavissa.
Mittaristossa on luonnollisesti Bluetooth-yhdistettävyys sekä Apple Car Play -järjestelmä, jonka kautta kuljettaja voi liittää mittaristoon joko Apple iPhone tai Android -puhelimensa, käyttää navigaattoria, soittaa ja vastaanottaa puheluja tai nauttia musiikista kypäräpuhelimen kaiuttimista. Kosketusnäytön käyttäminen onnistuu loistavasti myös ajohanskoja riisumatta. Vilkuissa on nyt hätäjarrutus-toiminto ja automaattinen palautus.
Myös rungon eri osa-alueita on päivitetty vuodelle 2020. Runko on noin 2 kg aikaisempaa kevyempi, mutta samalla vääntöjäykempi. Alumiininen takarunko on aikaisempaa teräsrunkoa paitsi kevyempi, myös aikaisempaa kapeampi mahdollistaen vieläkin kapeamman vyötärolinjan ja siten siromman ajoasento-tuntuman. Takahaarukka on täysin uusi ja 500 grammaa aikaisempaa kevyempi. Takahaarukan malli on lähes identtinen Hondan CRF450R motocross –mallin kanssa parantaen omalta osaltaan takapyörän pitoa ja ajotuntumaa. Maavara säilyy ennallaan 250 millimetrissä. CRF1100 Africa Twin Adventure Sports on 5 kg adeltäjäänsä kevyempi. Ajokunnossa ja tankki täynnä pyörä painaa nyt 238 kg ja DCT-versio 248 kg. Tehdaslisävarusteena saatava Showa EERA -sähköinen iskunvaimennuksen säätö lisää painoa 2 kg.
Iskunvaimennusta on myös säädetty vastaamaan malliuudistusta. Iskunvaimennin-elementeissä on sekä edessä että takana säädöt jousen esijännitykselle, puristusvaimennukselle sekä paluuvaimennukselle. Jousien jäykkyys ja vaimennuksien säädöt on päivitetty mallivuodelle 2020.
Uutuutena oleva kaarre-ABS-järjestelmä saa tarvittavan käyttöinformaation niin ikään uudesta ajonhallintayksiköstä ja pystyy näin päättelemään optimaalisen jarrupaineen kulloiseenkin jarrutustapahtumaan. Lisäksi se havaitsee ja reagoi takapyörän nousemisen jarrutuksen aikana. Kuljettaja voi halutessaan kytkeä ABS-järjestelmän pois käytöstä takapyörän osalta. Vannekoko säilyy muuttumattomana ollen edessä 21” ja takana 18”.
Moottorin koko on nyt 1.084 cc ja se tuottaa 75 kW (102 hv) tehoa sekä 105 Nm vääntöä. Tehon ja väännön kasvu on saavutettu uudella sylinterinkannella, venttiilien ajoituksella, uudella kaasuläppärungolla sekä pakoputkiston muutoksilla. Vaihdelaatikon muutokset parantavat välityssuhdetta ja uudet materiaalit säästävät painoa. Äänenvaimentimessa on nyt ECV-pakokaasuvirtauksen säätöventtiili, joka sekä parantaa pyörän pakoääniä pienillä kierroksilla, että huipputehoa korkeammalla kierrosalueella. Hondan motocross-malleista tuttu UNICAM-venttiilikoneisto on säilynyt ennallaan, vaikka itse sylinterikansi on kokonaan uudistettu. Venttiilien ajoitus ja nosto on myös päivitetty, kuten on myös kaasuläppärunko ja ruiskutusjärjestelmän suuttimet. Koska moottori on nyt EURO5-pakokaasudirektiivin mukainen, on useita sen sisäisiä osakokonaisuuksia ja järjestelmiä jouduttu päivittämään. Mm. pakokaasuanturit ovat nyt aikaisemman Lambda-anturin sijasta uutta LAF-anturimallia.
Kytkin on myös uusi. Aikaisempaa pienemmässä ja kevytkäyttöisemmässä kytkimessä on sekä luisto-, että -vaihtoavustimet. 6-vaihteisen vaihdelaatikon rattaat ovat uudet ja välitykset lyhyemmät. Sähköinen quickshifter-vaihdeavustin on saatavana lisävarusteena kuten ennenkin.
Keskusyksikön luistonestotasot ovat aikaisempaa paremmin off-road käyttöön sovitettuja. Uusi keulimisenestojärjestelmä on kolmiasentoinen. OFF ROAD -ajoasetuksen lisäksi esiasetuksina ovat TOUR, URBAN ja GRAVEL. Uutuutena on nyt kaksi (aikaisemmin yksi) kuljettajan säädettävissä olevaa moottorinohjauksen esiasetuspaikkaa. 2018 Africa Twiniin lanseerattu sähköinen kaasu toimii nyt yhteistyössä uutena järjestelmänä olevan ajonhallintayksikön (IMU) kanssa. Tuloksena on selvästi aikaisempaa tarkempi moottorijarrutuksen ja moottoritehon säätö.
Se myös mahdollistaa 3-asentoisen keulimisenestojärjestelmän. Riippumatta valitusta esiasetuksesta, pystyy kuljettaja silti helposti muuttaamaan luistoneston, keulimisen eston, sekä DCT mallissa S -vaihto-ohjelman säätöjä muiden asetusten pysyessä ennallaan.
DCT vaihteisto mahdollistaa supernopeat vaihdot joko D-, S- tai Manual-asetuksilla. S-asetus vaihtaa myöhemmin isommalle ja aikaisemmin pienemmälle kuin D-asetus. G-nappi parantaa takapyörän pitoa maastoajossa. Automaattinen vaihto-ohjelma säätyy nousun jyrkkyyden mukaan.
Honda on myynyt Euroopassa jo yli 100.000 DCT-vaihdelaatikolla olevaa moottoripyörää sen jälkeen kun se tuli ensimmäisen kerran optioksi vuonna 2009. Viime vuonna jo lähes puolet (48%) kaikista niistä Honda-moottoripyöristä, joissa DCT on optiona, myytiin DCT-vaihteistolla. Hondan DCT-vaihteisto mahdollistaa supernopeat, saumattomat vaihtotapahtumat sekä vapauttaa kuljettajan keskittymisen muihin ajamisen kannalta tärkeisiin asioihin. Uutena piirteenä Honda CRF1100 Africa Twin -mallin 6-vaihteisessa DCT-vaihteistossa on myös kaarreajon tunnistus. Tunnistuksen avulla DCT pystyy paremmin päättämään oikean vaihtohetken, eikä vaihtaminen tapahdu esim. keskellä kaarretta.
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports -mallin alkuperäisten lisävarusteiden määrä on nyt vieläkin laajempi. Uutuutena saatavissa on alumiininen takalaukku (42 L) ja alumiiniset sivulaukut (58 L). LIsäksi listalta löytyy mm. eri korkuisia satuloita, tuulisuojan jatke, jäähdyttäjän suojat, lämpökahvat, moottorin suojaraudat, sumuvalot, tankki- laukku, tankin sivulaukut ja keskituki.
Hinnat (kokonaishinta sisältäen autoveron)
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports 23 390 €
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports, Showa EERA 26 290 €
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT 25 180 €
Honda CRF1100 Africa Twin Adventure Sports DCT, Showa EERA 27 990 €
Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 1084 cc
Poraus x isku: 92 x 81,5
Teho: 75 kW (102 hv) / 7500 r/min
Vääntö: 105 Nm / 6250 r/min
Vaihteet: 6 vaihdetta (6-vaihteinen DCT), luistonkytkin, ketjuveto
Akseliväli: 1575 mm
Caster / jättö: 27,5 ast. / 113 mm
Istuinkorkeus: 850 / 870 mm
Joustomatkat: 230 mm / 220 mm
Rengaskoot: 90/90-21 ja 150/70R18
Tankin tilavuus: 24,8 litraa
Paino tankattuna: 238 kg (DCT 248 kg)