Gas Gasista tuli kuudes moottoripyörämerkki, jolla voitettiin Dakar-ralli. Britti Sam Sunderland palasi voittokantaan viiden vuoden tauon jälkeen.
Tämän vuoden Dakar-rallin moottoripyöräluokka oli yksi kaikkien aikojen tasaisimmista. Kun prologin ja 12 erikoiskokeen jälkeen saavuttiin maaliin, niin voittaja Sunderlandin ja kakkoseksi sijoittuneen Pablo Quintanillan välinen ero oli vain 3 minuuttia ja 27 sekuntia. Tämä kaikki sen jälkeen, kun oli ajettu 4129 erikoiskoekilometriä ja koko reitin ollessa pituudeltaan 8400 kilometriä.
Myös merkkien välillä oli tasaista, sillä neljän kärkeen ajaneet kuljettajat ajoivat kaikki eri merkkisillä pyörillä. Voittoon ajettiin nyt ensimmäistä kertaa Gas Gasilla, kakkoseksi ajaneen Quintanillan alla oli Honda, paras KTM oli kolmanneksi sijoittunut Matthias Walkner ja neljänneksi ajanut Adrien Van Beveren luotti Yamahaan.
Voittaja Sam Sunderlandin Dakar-menestystä tarkastellessa nähdään kilpailun raakuus, käytännössä kyseessä on ”tulos tai ulos” -menetelmä. Vuoden 2017 voiton jälkeen Sunderland palasi Dakar-ralliin voittaen seuraavana vuonna ensimmäisen ja kolmannen erikoiskokeen ennen kaatumista ja keskeytystä. Seuraavanakin vuonna hän voitti kaksi erikoiskoetta ja sijoittui lopputuloksissa kolmanneksi. Vuonna 2020 oli jälleen vuorossa kaatuminen ja loukkaantuminen, jotka johtivat keskeytykseen. Viime vuonna Sunderland oli jälleen kolmas lopputuloksissa. Myöskään Sunderlandin alkutaival Dakar-rallin parissa ei ollut helppo, sillä ensimmäisen kerran vuonna 2012 osallistuessaan hän keskeytti sähkövikaan ja seuraavana vuonna hän ei päässyt edes lähtöviivalle asti, koska kaatui ja loukkasi itsensä harjoituksissa. Ensimmäisen kerran hän pääsi maaliin asti vasta neljännellä yrittämällään, ja se oli vuosi 2017 jolloin siis tuli samalla ensimmäinen voitto.
Dakarin kaksinkertainen voittaja (2016 ja 2019) Toby Price sijoittui tänä vuonna lopputuloksissa kymmenenneksi. Ensimmäistä kertaa Dakariin startannut ja viime kauden päätteeksi MotoGP-uransa päättänyt Danilo Petrucci säväytti heti kisan alussa ajamalla aivan kärkivauhtia. Tekniset murheet johtivat kuitenkin keskeytykseen jo kisan alkupuolella. Sääntöjen mukaan Petrucci sai seuraavana päivänä taas jatkaa kisaa, tosin 12 tunnin aikasakon rasittamana. Ja se kannatti. Petruccista nimittäin tuli ensimmäinen kilpailija, joka on kilpailija, joka on voittanut sekä MM-osakilpailun MotoGP:ssä että etapin Dakar-rallissa. Lopputuloksissa Petrucci löytyy moottoripyöräluokan 90. sijalta. Ensi vuonna uudelleen?