– Tunnelmat ovat ihan hyvät ja valmistautuminen kauteen on sujunut onnistuneesti, kertoo toista kauttaan BMW:llä kilpaileva Salminen.
Tasoltaan kivenkovassa enduro 2-luokassa ajava Salminen on ehtinyt hakea jo sopivasti kisatuntumaa Espanjan mestaruussarjan merkeissä.
– Olen päässyt ajamaan riittävästi ja lähtökohta alkavaan MM-kauteen on paljonkin parempi kuin vuosi sitten vastaavaan ajankohtaan, vahvistaa Salminen.
Salminen lähtee MM-kauteen päivitetyn BMW-pyörän puikoissa. Uuden pyörän, johon tekniikka tulee BMW:ltä ja runko Husqvarnalta, ensi-ilta ajoittunee kauden kolmanteen osakilpailuun Italiaan.
– Nykyistä pyörää on paranneltu samalla kun kehitystyö on sen osalta tavallaan rauhoitettu. Nyt tällä pyörällä pystyy ajamaan oikeasti kilpaa, sanoo Salminen.
Salminen korostaa että uusi, saksalaisitalialaisen yhteistyön tuloksena valmistuva BMW-Husqvarna ei takaa välittömästi paikkaa auringossa.
– Tuon pyörän kanssa on edessä edelleen paljon töitä, ennen kuin se on valmis. Tavoitteemme on se, että pääsemme uudella pyörällä eroon niistä muutamista perusongelmista, jotka ovat vaivanneet tätä nykyistä pyörää, toteaa Salminen lähtemättä yksilöimään haussa olevia parannuksia.
Salminen odottaa laajempaa luokkakärkeä
Urallaan 82 MM-osakilpailuvoittoa – siis enemmän kuin kukaan muu – tuulettanut Salminen on kuitannut 2-luokassa kahtena edellisenä kautena MM-hopeaa. Kultaa on molemmilla kerroilla huuhtonut ranskalainen Johnny Aubert, joka siirtyi täksi kaudeksi 1-luokkaan.
– Kakkosluokka on kova. Ei se ole suinkaan sen helpompi kuin aikaisemminkaan, päinvastoin, Salminen viittaa ensisijaisesti Mika Aholan ja espanjalaisen Ivan Cevantesin suuntaan.
Kakkoseen tulleista kärkinimistä Ahola ajoi viime vuonna Hondalla mestariksi 1- ja Cervantes KTM:llä puolestaan 3-luokassa. Aholalle mestaruus oli kolmas peräkkäinen. Cervantesilla titteleitä on yksi Aholaa enemmän.
– Viime vuonna 2-luokassa tilanne oli käytännössä tämä: ensin tuli yksi kuljettaja (Aubert) ja sitten muut. Odotan, että kärki on tällä kaudella laajempi. Ahola ja Cervantes ovat varmasti kovia, mutta onhan heitä toki muitakin, muistuttaa Salminen, jolla on tilillään myös kaksi GNCC-mestaruutta vuosilta 2005 ja 2006 Yhdysvaltojen maaperältä.
Salminen palasi MM-sarjaan vuodeksi 2007, jolloin hän tykitti mestariksi 1-luokassa. Ahola puolestaan juhli samana vuonna ensimmäistä henkilökohtaista mestaruuttaan 2-luokan merkeissä.
– Aikalailla ristiinhän nuo luokat ovat Aholan kanssa menneet. Jos nyt oikein muistan, niin taisimme kilpailla Mikan kanssa viimeksi vuonna 1997 samassa luokassa, Salminen avaa historiaa.
MM-sarjassa ajetaan tuttuun tyyliin yhteensä 16 kisapäivää kahdeksan viikonvaihteen aikana.
– Kausi on pitkä ja sen aikana saattaa tapahtua kaikenlaista. Tilanteet vaihtuvat, mutta eihän minulla voi olla tavoiteasettelun osalta vaihtoehtoja. Mestaruus on mielessä, vakuuttaa Salminen.
Enduromoottoripyöräilyn kauden 2010 MM-kalenteri:
10.-11.4. Valverde del Camino, Espanja
17.-18.4. Fafe, Portugali
22.-23.5. Lovere, Italia
12.-13.6. Kwidzyn, Puola
19.-20.6. Puchov, Slovakia
28.-29.8. Serres, Kreikka
04.-05.9. Fethiye, Turkki
25.-26.9. Noiretable, Ranska