– Vaihtoehtoja ei ole eikä saa olla olemassa: Suomi voittaa. Tulosta on vaikea lähteä veikkailemaan, mutta olisiko se jotain 5-2, tuumii Salminen.
Salminen puolestaan käy oman ammattinsa puitteissa ja tahollaan hänkin kamppailua ranskalaisia vastaan.
Gallian kukko ei ole suuremmin röyhistellyt jäällä, mutta rouheammalla pinnalla endurossa se on ollut tälläkin kaudella kovaa valuuttaa. Ranskalaiskuljettajat johtavat kaikkia kolme luokkaa, kun kahdeksan kisaviikonvaihdetta kattava MM-sarja saavuttaa puolivälin Portugalin Torres Vedrasissa.
– Ranskan pojat ovat olleet kovia, mutta kyllähän tilanne tässä meikäläisen luokassa on se, että siellä pitää voittaakseen pystyä ajamaan kovaa ja paremmin kaikkia vastaan, Salminen viittaa lähinnä myös espanjalaisten suuntaan.
Salminen on parhaissa suomalaisasemissa perjantaina ajettavalla supertestillä käynnistyvään Portugalin GP:hen tultaessa.
Kuudesta ajopäivästä kaksi voittanut ja viime sunnuntaina Espanjan Munitibarissa kolmanneksi Husqvarnallaan sijoittunut Salminen on E2-luokassa neljäntenä 19 pistettä kärjestä. Yhdestä osakilpailuvoitosta tilille napsahtaa 20 pistettä.
– Kukaan ei ole karannut ja tilanne on täysin auki. Eikä MM-pistetilanne vaikuta mitenkään ajamiseeni. Kisa kerrallaan, painottaa Salminen.
Kurakilpailuista
kuivalle maaperälle
Salminen on ajanut kaksi edellistä kilpailuaan karuissa kurakeleissä Espanjan MM:ää edeltänyt Italian sarjan kahden päivän urakka mukaan luettuna.
Lissabonista noin 60 kilometriä pohjoiseen sijaitsevassa Torres Vedrasissa kelitkin ovat vihdoin kohdallaan.
– Aurinko paistaa ja samanlaista säätä on luvattu koko viikonvaihteeksi. Eiköhän ne sateet ole tässä.
Salminen on tutustunut huolellisesti reittiin.
– Aika nopeaa ja selkeää. Ihan hyvältä vaikuttaa. Lisäksi Portugalin sarjassa on käytetty samoja pätkiä, joten pääsemme valmiiksi ajetulle pohjalle.
Kilpailun luonne tosin muuttuu maastokokeiden muodossa Chileen, Argentiinaan ja Espanjaan nähden.
– Crossi- ja endurotestit ovat täällä hyvin paljon samanlaisia ja ne sijoittuvat pitkälti rinnepellolle. Eroa on lähinnä siinä, että enskatestillä käydään myös vähän puskan puolella. Extreme-testi on puolestaan luonnonmukainen louhospyöritys, kuvailee Salminen.
Nambotin, Renet ja
Meo takaa-ajettavina
Ranskalaiset ovat siis takaa-ajettuina Portugalissa.
Espanjasta täyden potin poiminut ja tähän mennessä kolme kilpailupäivää nimiinsä vienyt Pierre Renet ajaa Husabergillaan kärjessä E2-luokassa. KTM:llä lyömättöminä kilpailevat Antoine Meo (E1) ja Christophe Nambotin (E3) puolestaan kiitävät luokkiensa kärjessä maksimipistein.
Meon tiimikaveri Eero Remes on pikkuluokassa viidentenä 57 pistettä johtavasta kuljettajasta. Remeksellä on koossa 63 pistettä, eli 12 seitsemäntenä Husqvarnalla tulevaa Matti Seistolaa enemmän. Ensimmäistä täysipainoista MM-kauttaan ajavan TM-kuljettaja Antti Hellstenin 19 pistettä oikeuttavat 13. sijaan.
Remes on Salmisen lisäksi ainoa suomalalaiskuljettaja, joka on kivunnut tällä kaudella palkintokorokkeelle kahden kolmannen sijan myötä.
Marko Tarkkala on takonut Betalla isossa luokassa 48 pistettä ja on niillä seitsemäntenä.