Kauden alusta saakka oli selvää, että rengasvalmistaja Dunlop oli muuttanut rengasseoksia tälle kaudelle ja uusi seos on aiheuttanut Kalliolle ongelmia.
Valmistaja ei ollut kuitenkaan paljastanut renkaiden runkorakenteen poikkeavan viime vuoden mallista, vaan heidän mukaansa mikään ei ollut muuttunut kauteen lähdettäessä.
– Saatiin tosiaan vasta tänään tieto siitä, että renkaiden runkorakenne onkin erilainen. Tämäkään tieto ei tullut meille valmistajalta suoraan, vaan omia kanavia pitkin. Olen itse nähnyt kahden renkaan poikkileikkauksen ja kyllä ne ovat erilaisia. Jos tämä olisi tiedetty kauden alusta saakka, niin olisimme voineet keskittyä koko kauden olennaisiin asioihin. Nyt on mennyt paljon aikaa ja monta kilpailua hukkaan, Kallio puhisi raivoissaan.
Muutos ajoasentoon
Jo kahdessa aiemmassa kilpailussa lupaavasti ajanut Kallio tekee vielä ison muutoksen pyöräänsä ennen Saksan kilpailua.
– Kokeilemme täällä muuttaa ajoasentoani. Muutos tulee olemaan 5-10 millimetriä, joka kuulostaa olemattomalta, mutta se muuttaa valtavasti koko pyörän tasapainoa ja ajotyyliäni. Renkaiden pidon puuttuminen, ja toisaalta niiden kuluminen, ovat olleet meille kauden isoin ongelma. Tällä isolla ja radikaalilla muutoksella halutaan maksimoida takarenkaan pito kilpailuolosuhteissa, Kallio pohti.
Kilpailua edeltävän viikonlopun Kallio vieraili Italiassa kahdessa kuuluisassa motokaupassa pukuvalmistajansa Ixonin kutsumana tavaten innokkaita fanejaan.
Mieluisa viikko ja hyvä edellinen kisa ovat nostaneet Kallion tunnelmat korkealle. Lisäksi Saksan osakilpailu on hänen henkilökohtainen suosikkinsa.
– Sachsenringin rata on ollut aina minulle kaikista paras ja viime kaudella olimme täällä ylivoimaisessa vauhdissa muihin nähden. Toisaalta, vaikka viime vuonna oli vahva ja hyvä viikonloppu, niin nyt on täysin uudet kuviot. Tietenkään ei vielä tiedä, mitä täällä pystytään tekemään, mutta jos jostain viikonlopusta on odotettavissa hyvää tulosta, niin se on tämä, Kallio valoi uskoa.
Kallion valmistautuminen ensimmäisiin harjoitusajoihin on tutun kaavan mukaista. Kisapaikalle saavuttaessa alkaa varustehuolto ja tallin taktiikkasuunnittelu.
– Minun osalta huolletaan ajovarusteet kuntoon. Kypärä menee valmistajan huoltomiehelle, joka tarkistaa kaiken olevan kunnossa. Itse hoidan muita varusteita ja tarkistan tekniikkaa tiimin kanssa. Alustamme viikonloppua suunnittelemalla taktiikoita. Käydään läpi ajosuunnitelmat ja rengastaktiikat. Asetetaan siis askelmerkit koko viikonlopulle, Kallio kertoi.