Kaudella 2023 MotoE-luokan pyörätoimittajana aloittava Ducati on saanut sähköpyöränsä jo niin valmiiksi, että sitä on testattu Misanon radalla.
Ducati on vahvistanut, että sen valmistamalla ja MotoE-luokkaan tulevalla sähkömoottoripyörällä on ajettu jo Misanon moottoriradalla ensimmäiset testit. Testikuljettajana on toiminut Michele Pirro. Ducatin MotoGP-tehdastiimin testikuljettajanakin toimivan Pirron ura MM-tasolla alkoi kauden 2003 125-kuutioisten MM-sarjasta. Sen jälkeen hän on kilpaillut MM-tasolla myös Supersport-, Superbike-, Moto2- ja MotoGP-luokissa sekä menestyksellisesti Italian Superbiken mestaruussarjassa.
Kaudella 2019 toimintansa aloittaneen MotoE-luokan pyörätoimittajana on koko tähänastisen kolmivuotiskauden toiminut Energica, ja saman merkin pyörillä luokkaa ajetaan vielä neljäs vuosi. Sen jälkeen Energican korvaa Ducati, joka toimittaa kaikille mukana oleville tiimille pyörät seuraavan neljän kauden ajan eli kauden 2026 loppuun.
Mikä sitten muuttuu? Muutoksia on paljonkin, mutta tärkein on se, että Ducatin toimittama MotoE-pyörä on pelkästään kilpailukäyttöön tarkoitettu laite, toisin kuin tuotantopyörään perustuva Energica. Näin ollen MotoE-luokassa siirrytään sääntöteknisesti lähemmäs MotoGP, Moto2 ja Moto3-luokkia.
Ducati tulee kahden seuraavan kauden aikana kasvattamaan osallistumistaan ja näkyvyyttään MM-sarjoissa selvästi, kun nykyisten MotoGP-luokan ja Superbike-luokan tiimien lisäksi se tulee kaudeksi 2022 mukaan myös Supersportin MM-sarjaan ja kaudeksi 2023 siis MotoE-luokkaan. Kaudella 2022 MotoGP-luokassa nähdään viivalla peräti kahdeksan Ducatia.
Lue myös: