Aamu valkeni aurinkoisena, mutta uhkaavat pilvet saapuivat Sepangin ylle puoliltapäivin. Taivas aukeni rankan vesisateen muodossa sikäläistä aikaa noin klo 14, eli neljä tuntia ennen testipäivän kaavailtua päätöstä.
Saderintama ohitti Sepangin tunnissa, mutta vettä tuli siksi paljon, että rata ei ehtinyt kuivua riittävästi ennen iltaa.
Parhaasta vauhdista ennen Sepangin sademyräkkää vastasi Hondan Casey Stoner ajalla 2.01,761. Stoner ehti ajaa 16 kierrosta.
Hallitseva maailmanmestari Stoner oli neljä viikkoa sitten samalla radalla ajetun ensimmäisen testijakson selvästi nopein kuljettaja lukemin 1.59,607. Hän alitti sillä virallisen rataennätyksen.
– Radan pinnan lämpötila oli kuumimmillaan, eli 57 asteessa, kun ajoin parhaan aikani. Uskon, että olisin pystynyt ajamaan iltapäivällä 1-1,5 sekuntia kovemman ajan, ellei sade olisi tullut.
Bridgestonen uusi ja nimenomaan kuljettajien aloitteesta kehitetty takarengas on aiheuttanut tärinäongelmaa Honda-pyöriin.
– Siihen emme ikävä kyllä ehtineet saada aikaan parannusta. Meidän piti kokeilla tämän osalta uusia juttuja iltapäivällä. Katsotaan nyt, jos pääsemme siihen työhön käsiksi keskiviikkona, vinkkasi Stoner.
Tiistain toiseksi parhaasta vauhdista vastasi Stonerin tiimikaveri Dani Pedrosa ennen Yamahan Jorge Lorenzoa. Pedrosa oli jäänyt Stonerista 0,244 ja Lorenzo 0,675 sekuntia siinä vaiheessa, kun sade kastoi kauttaaltaan radan.
– Näistä ajoista ei kannata vetää vielä sen suurempia johtopäätöksiä, sillä likainen ja kovassa helteessä pidoltaan vaisu rata oli jo ennen sadetta huonommassa kunnossa, kuin viimeksi täällä, toppuutteli Lorenzo.
Kärkitrion takana tulivat seuraavilla sijoilla Lorenzon tiimikaveri Ben Spies, Hondan Gresini-tiimin Alvaro Bautista ja Ducatin Nicky Hayden.
– Tunsin olevani fyysisesti paremmassa kunnossa, mitä uskalsin odottaa. Pitää muistaa, että olkapääleikkauksesta on vierähtänyt vasta kolme viikkoa. En ole ehtinyt toipua siitä 100-prosenttiseen kuntoon, muistutti Hayden.
Ducatin Valentino Rossi oli kahdeksas 1,484 sekuntia kärjestä. Rossi oli ainoita kuljettajia, jotka jatkoivat töitä märällä radalla. Rossi keskittyy GP12-pyörän elektroniikan testaamiseen.
– Menetimme käytännössä yhden tärkeän testipäivän. Oikeastaan ainoa positiivinen seikka oli se, että nykyinen pyörä on sadekelillä vähintäänkin yhtä hyvä kuin aiempi, tuumi Rossi.
Colin Edwards oli jälleen nopein CRT-kuljettaja 3,749 sekunnin erolla kärkeen. Hän pystyi pitämään Jerezissä ranteensa kolhinutta Karel Abrahamia tuuranneen Ducatin testikuljettajan Franco Battainin takanaan 53 tuhannesosan turvin. Abraham vetäytyi Sepangin testeistä viiden kierroksen jälkeen.
Kuninkuusluokan testit päättyvät Sepangissa torstaina.
Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 1/3 testipäivä:
1. Casey Stoner, Repsol Honda Team 2.01,761
2. Dani Pedrosa, Repsol Honda Team + 0,244
3. Jorge Lorenzo, Yamaha Factory Racing + 0,675
4. Ben Spies, Yamaha Factory Racing + 1,058
5. Alvaro Bautista, San Carlo Honda Gresini + 1,198
6. Nicky Hayden, Ducati Team + 1,371
7. Cal Crutchlow, Monster Yamaha Tech 3 + 1,452
8. Valentino Rossi, Ducati Team + 1,484
9. Hector Barbera, Pramac Racing Team Ducati + 1,851
10. Stefan Bradl, LCR Honda + 2,059
11. Andrea Dovizioso, Monster Yamaha Tech 3 + 2,069
12. Colin Edwards, NGM Mobile Forward Racing (CRT) + 3,749
13. Franco Battaini, Cardion AB Motoracing Ducati + 3,802
14. Ivan Silva, Avintia Racing (CRT) + 6,348
15. Yonny Hernandez, Avintia Racing (CRT) + 7,006