Maailmanlaajuinen taloudellinen tilanne merkinnee kuninkuusluokan pyöriin vähemmän hienouksia ja suorituskykyä, mutta kuljettajille kenties nautittavampaa kilvanajoa ja katsojille parempaa show’ta.
– Tämä on kaiken kaikkiaan vaikea ajanjakso koko moottoriurheilussa. Haluaisimme tietenkin jatkaa sellaisilla, superteknologiaa ja -suorituskykyä omaavilla pyörillä, jotka meillä on nyt käytössämme, mutta taloudellinen tilanne tuo omat rajoituksensa ja velvoitteensa, muotoilee yhdeksänkertainen maailmanmestari.
– Varat niiden (prototyyppipyörät) hankkimiseen ovat vähentyneet. Jos haluamme enemmän pyöriä lähtöruudukkoon ja hyvän show’n, niin silloin meidän on ajettava pyörillä, jotka maksavat vähemmän ja joissa on vähemmän suorituskykyä. Kenties ne ovat kuitenkin hauskempia ajettavia. Ei auta muuta kuin toivoa parasta MotoGP:n tulevaisuudelle, toteaa Rossi.
”CRT-konsepti on tullut jäädäkseen”
MotoGP-luokan lähtöruudukkoon rullaa vuonna 2012 näillä näkymin 21 pyörää, eli neljä päättynyttä kautta enemmän. Ensi kauden pyöristä yhdeksän lukeutuu CRT (Claiming Rule Teams)-sääntöjen piiriin.
Rossi vannoo prototyyppipyörien nimeen, mutta hänkin uskoo, että CRT-konspeti on tullut jäädäkseen. Samaa on painottanut MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Dornan päällikkö Carmelo Ezpeleta.
– Erot ovat suuret ja ensimmäisestä kaudesta tulee vaikea CRT-tiimeille, mutta testimäärän kasvaessa myös siellä tapahtuu kehitystä. CRT:llä on tulevaisuus MotoGP:ssä, sanoo Rossi.
Rossi lupaa vaalia Simoncellin muistoa
Ducatilla toiseen kauteen valmistautuvalle Rossille loppusuoralla oleva vuosi on ollut täynnä vastoinkäymisiä ja syvää surua.
Läheisen ystävän Marco Simoncellin kuolemasta tulee perjantaina kuluneeksi kaksi kuukautta.
– Jatkan Simoncellin muistolle omistetun kypärän käyttämistä ainakin talvitestien ajan. Palaan nähtävästi kauden aikana kypärän osalta omiin väreihini, mutta haluan muistaa silloinkin Sic’iä. Numero 58 tulee näkymään tavalla tai toisella, lupaa Rossi.
MotoGP-luokan ensimmäiset, kolme päivää kattavat talvitestit ajetaan tammi- ja helmikuun vaihteessa Sepangin radalla Malesiassa.