Italialainen kohteliaisuus ja hienovaraisuus ovat ainakin tipotiessään Ducatilla. Rossille 12. sija aika-ajossa ja kymmenes sija kisassa olivat yksinkertaisesti liikaa. Mitta täyttyi, pinna paloi ja nyt asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä.
– En minä ole tällaista Ducatia pyytänyt, tiuski Rossi kuin myrskyn merkki Losailin tummassa yössä.
Rossin ympärillä liikkuu aina paljon puhetta ja huhuja. Niin tälläkin kertaa aavikkoradan varikolla ja koreissa kulisseissa.
”Ajattelin jo ajaa varikolle”
Kekkereiden kovapalkkaisimman kuljettajan vihjataan viheltävän pelin poikki kesken kauden. Rossi heitti itse lisää bensaa liekkeihin.
– Ajattelin jo yhdessä vaiheessa kurvailla varikolle ja päättää kisan siihen. Päätin kuitenkin kunnioittaa tiimini henkilökuntaa jatkamalla kisan loppuun ja keräämällä sen myötä dataa.
Kaikesta kuitenkin kuvastuu, että Rossi on jo lähes menettänyt uskonsa Ducatiin, jossa on väännetty ja käännetty pyörän kanssa jo pitkälti toista vuotta, jotta se saataisiin Tohtorin mieleiseksi.
Turhaan.
GP11, GP11.1 kuin sen paremmin nykyinen GP12 eivät ole istuneet Rossin käteen, vaikka tiimikaveri Nicky Hayden tekeekin viimeisimmällä versiolla jo ihan kelpo työtä.
– Huomasin heti talvikauden ensimmäisissä testeissä parin kierroksen jälkeen, että en voittaa sillä pyörällä kauden avauskisaa, lähettää Rossi lisää terveisiä Bolognan suuntaan.
”Ducati on tienhaarassa”
– Ducati ei seurannut pyörän kehitystyössä viitoittamaani suuntaa. Minä en ole insinööri, enkä minä voi siten ratkaista tätä ongelmaa. En, en pysty ajamaan tätä pyörää kuten haluaisin, pyörittelee Rossi päätään nappisilmät silmät pyöreinä.
Rossin lisäksi piireissä moni muukin ihmettelee, miksi MotoGP-luokan seitsenkertaisen maailmanmestarin viesti ei mene perille Ducatilla. Vai onko kyse sittenkin jostain muusta?
Niin tai näin, Rossi antaa palaa täydeltä laidalta.
– Minun pyyntöihini ei ole vastattu ja ongelmat ovat pysyneet samoina. Se on uskomatonta!
– Ei sillä ole väliä, millä radalla ajamme. Tämä pyörä ei toimi varsinkaan mutkissa. Kyse ei ole enää ongelmista, jotka pystytään ratkaisemaan yksinomaan pyörän hienosäädöllä. Pyörä on nyt joko mukautettava kuljettajalle, tai kuljettaja pyörään. Ducati on tienhaarassa.
Rossi on puhunut.
Ps. Ei touhu ole sentään pelkkää synkistelyä Rossin ympärillä. Huumori kukkii myös tukalammassa tilanteessa.
Rossia lohdutelteltiin Losailissa aika-ajon masentavan 12. sijan jälkeen seuraavin sanoin:
”Sinun tukenasi ja takanasi on edelleen miljoonia ihmisiä.”
Johon vastaus tuli toiselta taholta salamannopeasti:
”Niin, mutta heistä 11 on sinun edelläsi!”