Mediamagneetti Rossi häärää GP:stä toiseen huomion keskipisteenä ja alkavana viikonvaihteena tuo rooli vain korostuu, kun MM-pisteistä taistellaan ”Tohtorin” kotikulmilla Misanossa.
Vuonna 2011 menehtyneen Rossin hyvän ystävän Marco Simoncellin nimeä kantava Misanon rata sijaitsee vain kivenheiton päässä yhdeksänkertaisen maailmanmestarin kotikaupunki Tavulliasta.
”Misanossa aistii RR:n
ilmapiirin parhaimmillaan”
– Misano on se rata, jolla ajoin ensimmäistä kertaa suuremmalla pyörällä. Vuosi taisi olla 1992. Rata on muuttunut niistä ajoista paljon ajosuuntaa myöten, mutta tämä on ja tulee säilymään minun kotiratanani. Täällä ajettava GP on minulle aina spesiaalikisa, jossa vallitsee fantastinen ilmapiiri, Rossi myhäili San Marinon GP:n pressitilaisuudessa.
– Täällä voit tosiaankin tuntea ja aistia ratamoottoripyöräilyn ilmapiirin parhaimmillaan. Lisäksi tämä on jostain syystä sitä aluetta Italiasta, josta tulee koko ajan kovia kuskeja. Yksi syy siihen saattaa olla tietenkin upeat harjoitteluolosuhteet, Rossi vähätteli omaa rooliaan maailmanlaajuisena esikuvana.
Sarjassa toisena 50 pistettä Hondan Marc Marquezin takana oleva Yamaha-kuski povaa kauden 13. GP:stä pitkästä aikaa täydellisyyttä tapailevaa tapahtumaa myös sään osalta.
– Vihdoinkin! Olemme ajaneet monta sateista GP-viikonloppua, mutta nyt näyttää siltä, että Misanossa aurinko paistaa ja keli pysyy kuivana kaikki kolme päivää perjantaista sunnuntaihin.
”Haluan nähdä numeron
46 aina MotoGP-sarjassa”
Pressitilaisuus aloitettiin Marco Simoncellin numeron 58 jäädyttämisellä edesmenneen kuljettajan Paolo-isän läsnä ollessa.
Numeroa 58 ei tulla siis näkemään enää koskaan MotoGP-sarjan kuljettajan pyörässä.
Rossi pitää elettä hienona kunnianosoituksena Simoncellin muistoa vaalittaessa. Sen sijaan Rossin tavaramerkkiä, numeroa 46 ei näillä näkymin pistetä vastaavasti jäihin.
– Ensireaktioni Marcon numeron jäädyttämiseen oli se, että minun numerolleni ei käy samoin silloin, kun GP-urani päättyy. Minusta olisi hienoa nähdä numeron 46 perinteen jatkuvan. Haluaisin nähdä sen aina MotoGP-sarjassa.
Ei Suzukalle: ”Olen liian
vanha ja huonokuuloinenkin!”
Rossin viimeisin sopimus kattaa Yamahan kanssa edelleen kaudet 2017 ja 2018.
Mediassa on hekumoitu sillä, että Rossi palaisi ensi kaudella keikkaluonteisesti Endurancen MM-sarjaan sen legendaarisimmissa, eli Suzukan 8 tunnin kisassa.
Tohtori tyrmää moiset puheet.
– Meillä on niihin aikoihin lomaa MotoGP-sarjasta käytännössä vain kymmenkunta päivää. Suzukan sovittaminen siihen olisi minulle fyysisesti liikaa ja toipumiseen kisan rasituksista jäisi liian vähän aikaa. Olen siihen liian vanha ja kuten huomaatte, kuulonikin on jo näin huono, kysymyksille korviaan heristellyt Rossi virnisti.
– Mutta pidän siitä (Suzuka) kisasta. Kenties sitten, kun GP-urani on päättynyt.
12 kisassa jo
seitsemän eri voittajaa
MotoGP-sarjasta on ajettu siis 12 kisaa. Niissä on nähty jo seitsemän eri voittajaa. Neljälle kuljettajalle voitto on merkinnyt kuninkuusluokassa sitä ensimmäistä ja aina unohtumattominta.
– MotoGP-sarja voi nyt paremmin kuin koskaan. Meillä on hienoja kisoja, meillä on paljon yleisöä ja meillä on paljon näkyvyyttä, alleviivaa sarjaa hallinnoiva Dornan toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta.
Rossi kuittaa GP-pomon puheet. Tämän kauden sääntöuudistukset, kaikille yhtenäinen moottorinohjausjärjestelmä ja Michelinin renkaat ovat tasoittaneet sekä tiivistäneet kilvanajoa.
– Yhtenäinen elektroniikka oli hyvä idea ja toisaalta Michelin on tehnyt paljon ja hyvää työtä aiemmin ongelmallisen eturenkaan kanssa. Kilvanajo MotoGP:ssä on nykyään kaikkea muuta kuin tylsää!, lataa Rossi.
Misanossa tätä herkkua on tarjolla tänään julkaistun jatkospimuksen myötä ainakin kauteen 2020 asti ja Suomessa vuodesta 2018 eteenpäin.