– Juuri nyt ajatuksissani päällimmäisenä on se, että haluan olla kilpailukykyinen Ducatilla. Päätavoitteeni on jatkaa tällä tiellä. Myös tulevina vuosina, vinkkasi Rossi Britannian GP-viikonvaihteen aattona Silverstonessa.
– Teen lopullisen päätökseni ehdottomasti Laguna Secan (29.7.) jälkeen. Uskon, että urani jatkon osalta kaikki mahdollinen on tiedossa viimeistään Brnon aikoihin, Rossi viittaa elokuun lopulla ajettavaan Tshekin GP:n suuntaan.
Rossia ollaan oltu viemässä paluumuuttajana niin Hondalle kuin Yamahallekin. Molempiin suuntiin tosin tehdastiimien ovet vaikuttavat pysyvän visusti säpissä.
HRC:n vahva taustahahmo Livio Suppo on tuonut edelleen myös Silverstonessa selkeäsanaisesti tiettäväksi sen, että Rossin on mahdollista kilpailla Hondalla vain satelliittitiimin statuksella.
Säännöt uusiksi ja Marquez
Pedrosan rinnalle Hondalle
Dani Pedrosan puumerkki Hondan tehdastallin jatkopahvissa on käytännössä enää pelkkä muodollisuus.
Pedrosa on saanut huokaista jo kaksi kertaa helpotuksesta työpaikkansa säilymisen puolesta. Ensin, kun Casey Stoner ilmoitti uransa päättymisestä ja toistamiseen tällä viikolla, kun Jorge Lorenzon kahden vuoden mittainen jatkosopimus vahvistui Yamahalla.
Pedrosan uudeksi tallikaveriksi on vahvimmin tyrkyllä Ajo Motorsportin riveissä vuonna 2010 piikkiluokan maailmanmestariksi ajanut Marc Marquez. Siitäkin huolimatta, että nykyiset säännöt estävät rookie-kuljettajan sijoittamisen suoraan tehdastiimiin.
MotoGP-sarjan kaupalliset oikeudet omistavan Dornan toimitusjohtaja Carmelo Ezpeleta on tosin viime päivinä esittänyt – varsin odotetusti – sen suuntaisia ajatuksia, että kyseinen sääntö ei ole kiveen hakattu.
Sääntöä lienee käytännössä pakko muuttaa tai ainakin soveltaa espanjalaisittain, sillä Hondan satelliittitiimien pomojen Fausto Gresinin ja Lucio Cecchinellon pitää kunnioittaa ja vaalia pitempiaikaisia yhteistyökuvioitaan.
Vahvasti Repsol-taustaisen Marquezin kilpaileminen olisi tältä osin vaikeasti toteutettava kuvio niin Gresini- kuin LCR-tiimeissäkin. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että kaudella 2013 MotoGP-luokassa nähdään kultakin tehtaalta – Honda, Yamaha, Ducati – maksimissaan neljä prototyyppipyörää.
Ducatin satelliittitiimien pakka on menossa kokonaan uusiksi, sillä Mika Kallion ex-työnantajan Pramacin tiedetään olevan suurissa taloudellisissa vaikeuksissa Italiassa kuin vähän laajemmaltakin maailmalla.
Toisaalta Tshekin ja Abrahamien – Karel-nimeä tottelevat isä ja poika – taholla ei olla oltu lainkaan tyytyväisiä tämän kauden pyörään.
Lorenzon odotettu sopimus
ei heijastu suuremmin muihin
Lorenzon päänavaus sokkeloisella sopimusrintamalla oli merkittävä, mutta enemmän kuin odotettu.
Kuhina käy varikolla sopimusneuvottelujen osalta kenties hektisempänä kuin koskaan ja managerit pyyhkivät solkenaan valuvaa hikeä – tuskankin – otsaltaan minkä ehtivät.
– Lorenzon sopimus ei vaikuta mitenkään minun tulevaisuuteeni. Ja en usko, että se vaikuttaa muutenkaan suuremmin sopimusmarkkinoilla, tuumii Rossi.
Samaa on painottanut Rossin tavoin esimerkiksi myös Cal Crutchlow. Hänen prioriteettinaan on jatkaa vahvassa nousukiidossa olevaa uraansa Yamahan Tech 3-satellittitiimissä, jonne Moto2-luokassa kilpaileva Bradley Smith siirtyy ensi kaudella jo hyvissä ajoin allekirjoitetun sopimuksen mukaan.
Crutchlowin nykyinen tiimikaveri Andrea Dovizioso puolestaan hinkuu Lorenzon rinnalle tehdastiimiin, jossa Ben Spiesin tulevaisuus on täysin avoin.
Villeimmät varikkohuhut ovat viemässä Spiesia kokonaan toiseen MM-sarjaan.