Rinaldi voitti vuonna 1984 FIM-liiton 125-kuutioisten motocrossin maailmanmestaruuden ensimmäisenä italialaisena FIM:n vuoteen 1957 ulottuvassa historiassa. Rinaldi keräsi kilpailijana tuloksillaan kotimaassaan innokkaan kannattajajoukon. Hän on myös jättänyt merkittävän jälkensä lajin historiaan tiimin johtotehtävissä sekä Japanissa Yamaha Motor Companyn teknisenä kumppanina ja kehittäjänä. Rinaldin ja Yamahan yhteistyö alkoi vuoden 1991 loppupuolella menestyksekkäästi, kun amerikkalainen kaksikko Donny Schmit ja Bobby Moore voittivat mestaruudet. Rinaldin johtamana yhteensä seitsemän urheilijaa neljästä eri maasta on ansainnut maailmanmestarin tittelin.
Rinaldin ja YME:n yhteiselle taipaleelle mahtuu muun muassa lajin kehitys 125-kuutioisista 250- ja 500-kuutioisten kautta MX2- ja MX1-luokkiin ja MXGP-sarjaan, kaksitahtisista nelitahtisiin moottoreihin siirtyminen, YZ400F-pyörän julkaisu, sekä liuta tärkeitä harppauksia YZ-malliston tuotekehityksessä. Tämän ajanjakson kenties voitokkaimpana vaiheena voidaan kuitenkin pitää yhteistyötä belgialaisen Stefan Evertsin kanssa. Tämä lyömätön tiimi takoi kuuden vuoden aikana kolmessa eri sarjassa kuusi FIM-liiton maailmanmestaruutta, joista kaikki YZ450FM-pyörällä. Yamahan ja Rinaldin sinisissä väreissä Everts onnistui vuonna 2003 myös nappaamaan kolme voittoa kolmessa divisioonassa saman päivän aikana, sekä voittamaan vuoden 2006 kaudella 16 osakilpailusta 15. Näin hänen GP-voittojen määränsä nousi ennätykselliseen 101:een.
57-vuotias Rinaldi aloittaa toimintatapansa kuvailun: ”Laitamme kuljettajan projektin keskiöön. Aloitamme prosessin kuljettajan tekemillä testeillä ja annamme hänen tehdä päätökset ennen osien tuottamista ja kauden aloittamista. Me emme vain työnnä valmista GP-konettamme hänen käsiinsä ja pyydä käyttämään sitä, koska se on osoittautunut edellisten kuskien kanssa luotettavaksi. Aloitamme kehityksen tuotantomallista, eikä minulla ole mitään intoa tyrkyttää omia GP- tai erikoisosiani. Annamme kuljettajan ajaa, testata ja arvioida rauhassa loka-marraskuussa ja varaudumme tekemään paljon muutoksia helmi-, maalis- ja huhtikuun aikana, kun alamme saada tuloksia. Kaikki perustuu kokemukseen. Kuljettaja on meillä kilpailemisen tärkein elementti. Tiimi, henkilökunta ja materiaalit seuraavat perässä.”
Rinaldi on toiminut aina Parman Langhiranosta käsin ja hänen tukitiiminsä on säilynyt pääosin samana voitosta voittoon. Heidän avullaan Rinaldi on saavuttanut tuloksia, jotka ovat pitäneet hänet korkeassa asemassa MXGP:n huipulla vuosikaudet. Pitkän linjan tiimiläisten joukosta nousi myös Massimo ”Mino” Raspanti, joka aloitti aikanaan mekaanikkona ja siirtyi kymmenen vuotta sitten vetämään kisatiimiä Michelen Carlo-veljen siirryttyä muihin tehtäviin. Myös tiimin varajohtaja Giovanni Pelizza on kuulunut Rinaldin tiimiin jo monen vuoden ajan. Luotettavan rakenne- ja tekniikkahenkilöstön lisäksi toiminta nojaa Rinaldin veljesten taitoihin. Carlon nykytehtäviin kuuluu tärkeiden teknisten kumppanuuksien hoitaminen kulissien takana, kun taas toinen veli Luca johtaa tiimin logistiikkaa Langhiranossa. ”Pitkällä aikavälillä kaiken pitäminen tasapainossa ei ole helppoa, mutta käytän paljon aikaa tiimiläisten kanssa puhumiseen. Me olemme paitsi tiimi, myös perhe. Olemme valmistautuneet siihen, että välillä mekaanikot vaihtavat tiimiä kuljettajan mukana. Täytyy olla yhteinen ymmärrys. Tiimini on ollut kasassa pitkän aikaa ja pyrin pitämään heidät motivoituneena ja varmistamaan, että he pysyvät täällä. Joskus se vaatii enemmän tai vähemmän puhumista, tai enemmän tai vähemmän huomiota. Toimin näin, koska haluan tiimiin ihmisiä, jotka tekevät hyvää työtä.”
”Veljeni ovat mukana, koska he ovat parhaita omissa tehtävissään, eivätkä siksi, että yrittäisin väkisin keksiä heille jotain tekemistä. Siitä ei ole alkuunkaan kyse. Siinä asiassa olen tiukka. Palvelemme ensisijaisesti valmistajaa. Minulle maksetaan tuloksien ja tavoitteiden saavuttamisesta, ja teen kaikkeni sen eteen.”
Rinaldin tunnetaan tuottavan tuloksia, edistävän kehitystyötä ja kehittävän Yamahan positiivista imagoa, eikä hän jo pitkän uran tehneenäkään kavahda menestyksen odotuksia, joita laji häneen kohdistaa. Kauteen kuuluu nykyään jo 19 Grand Prix -kisaa, satunnaisia kansallisia kilpailuja ja perinteikkäitä kisoja, kuten Motocross of Nations -tapahtuma, jossa tiimi on menestynyt kahtena viime vuonna vuoden 2015 MXGP-mestari Romain Febvren kanssa. Lajia tuntevien mielissä tiimin nimi ja tunnusomaiset värit ovat merkkejä tinkimättömästä ammattimaisuudesta.
”Olen ylpeä pitkästä yhteisestä taipaleestamme sekä kaikista hyvistä ja huonoistakin menneistä hetkistä”, Michele sanoo historiastaan Yamahan kanssa. ”Emme koskaan lopettaneet tai luovuttaneet – edes talouskriisin vaikeimpina aikoina. Suhtaudun suorastaan pakkomielteisesti valmistajan palvelemiseen. Haluan yli kaiken tehdä heidät tyytyväiseksi tuottamastamme palvelusta. Osaavan henkilökuntani ansiosta pystymme tekemään kiinnostavaa ja hyvää työtä.”
”25 vuotta on kulunut todella nopeasti ja Michelen tiimin yhteistyö Yamaha Motor Europen kanssa on ollut erittäin innostavaa ja hyödyllistä”, kertoo Yamaha Motor Europen operatiivinen johtaja Eric de Seynes. ”Michele on ollut mukana kehittämässä todellisia Yamaha-legendoja kilpa-ajon saralla ja hänen vaikutuksensa YZ-mallistoon on ollut erittäin merkittävä. Hän on toiminut Yamahan edustajana ja puolestapuhujana FIM-liiton maailmanmestaruuskilpailuissa, emmekä voisi kuvitella parempaa ja omistautuneempaa kumppania. Toivomme, että hän pukeutuu siniseen vielä monen vuoden ajan.”
”Olen ollut mukana lajissa suurimman osan elämästäni ja voin sanoa, että Rinaldin nimi on jo pitkään lukeutunut lajin suurnimiin Geboersin, De Costerin, Baylen ja Robertin tapaan”, kertoo Yamaha Motor Europen motocrossista vastaava päällikkö Erik Eggens. ”En koskaan päässyt itse kilpailemaan Michelen tiimissä Grand Prix -kilpailussa, mutta tiedän, että hänen tiimiään ja työtään Yamahalle pidetään kuljettajien keskuudessa erittäin suuressa arvossa. On todella hienoa, että yhteistyö on jatkunut jo 25 vuotta ja omalle sukupolvelleni Stefanin uran seuraaminen oli aivan unohtumatonta. Kertoo paljon Michelen ja hänen tiiminsä osaamisesta, että he ovat saavuttaneet voittoja jokaisessa YZ-teknologian kehitysvaiheista, kaksitahtisista nelitahtisiin ja monen eri iskutilavuuden koneilla. He ovat menestyneet Stefanin kaltaisten kokeneiden kuljettajien kanssa ja onnistuneet myös koulimaan uransa alkuvaiheissa olleiden David Philippaertsin ja Romain Febvren kaltaisista kuljettajista maailman huippuja, kuten melkein kävi Josh Coppinsin ja Jeremy Van Horebreekin kanssa viime vuosikymmenen aikana. Jokainen Yamahalla työskentelevä ja jokainen brändiämme arvostava voi olla ylpeä Michelen upeasta työstä.”
Monster Energy Yamaha Factory Team iskee vuoden 2017 FIM-liiton Motocrossin maailmanmestaruuskilpailuihin MXGP:hen kuljettajinaan Romain Febvre ja Jeremy Van Horebeek. Ensimmäinen osakilpailu on Qatarin Grand Prix, joka ajetaan Losailin radalla helmikuun 25. päivänä. Samalla alkaa Rinaldin 26. kausi Yamahalla.
Teksti ja kuvat: Yamaha