Varikon hiljaiseksi vetänyt onnettomuus tapahtui MotoGP-luokan testien toisena ajopäivänä Sepangissa. Bazin ja Avintia-timin mukaan rengas räjähti 290 kilometrin tuntivauhdissa. Baz selvisi hurjasta tilanteesta onnekseen pintanaarmuilla.
Sepangissa oli vallalla se käsitys, että onnettomuuden taustalla oli liian alhainen rengaspaine. Michelin veti Bazin kaatumisen jälkeen varotoimenpiteenä pehmeämmän takarenkaan kaikkien kuljettajien käytöstä.
– Se oli karmea tilanne. Emme voi kuitenkaan vetää hätiköityjä johtopäätöksiä ennen yksityiskohtaisia laboratoriotutkimuksia, Michelinin tekninen johtaja Nicolas Goubert alleviivaa.
Goubert korostaa, että he eivät voi olla aina mittaamassa kaikkien kuljettajien rengaspaineita, joihin Michelinin on luonnollisesti vetänyt järkkymättömät rajat.
– Ohjeitamme on noudatettava äärimmäisen tarkasti sortumatta turhiin riskeihin. Se on tietenkin kaiken lähtökohta. En syytä tässä vaiheessa Avintia-tiimiä liian alhaisesta rengaspaineesta. Emme ainakaan havainneet, että tiimissä oli poikettu ohjeistuksesta. Teoriassa on tietenkin mahdollista, että kyseessä oli viallinen rengas, Goubert toteaa.