KTM esittelee odotetusti R-version 990 Dukesta. Lyhyesti: enemmän tehoa, vähemmän painoa, suorituskykyisemmät jarrut ja parempi alusta.
Jos 990 Duke jätti kaipaamaan hieman lisää, KTM tarjoilee sitä juuri nyt. 947-kuutioisesta rivikakkosesta on revitty moottorinohjausta optimoimalla 7 lisähevosvoimaa – tehoa on nyt 130 heppaa. Vääntö on ennallaan 103 newtonmetrissä.
Pyörän märkäpainoksi ilmoitetaan miellyttävät 190 kiloa, ja pyörä on perusmallista 990 Dukea 15 millimetriä korkeampi jousitukseltaan. Näin maksimikallistuskulma on kolme astetta suurempi.
Etuhaarukan halkaisija on kasvanut viidellä millimetrillä, ja R:n järeä 48-millinen WP Apex -etuhaarukka on 34 % jäykempi ja säädöiltään urheilullisempi. Vaimennukset on eriytetty eri putkiin ja molemmat suunnat ovat luonnollisesti säädettävissä. Takana on uusi WP Apex -iskari linkustolla ja lineaarisella jousella. Tavanomaisten hitaiden vaimennusten ja esijännityksen lisäksi takaiskarista voi säätää myös nopeaa puristusvaimennusta. Joustomatkaa on edessä 143 ja takana 140 millimetriä.
Jarrut tulevat Brembolta. Edessä on 320-milliset levyt, Stylema-satulat ja MCS-pääsylinteri. ABS on saanut tutun Supermoto-tilan lisäksi Sport-asetuksen. Oransseille vanteille on pyöräytetty tyyliin sopivat Michelin Cup 2 -kumit.
Uusi 8,88-tuumainen TFT-kosketusnäyttö sisältää esimerkiksi telemetriatietoja sekä karttanavigoinnin. Elektroniikka on luonnollisesti huippuluokkaa ja esiasetettujen ajotilojen lisäksi tarjolla on yksi muokattava. Jos haluaa mahdollisuuden vieläkin kattavampiin muokkauksiin, voi lisävarusteena valita Track Moden.
990 Duke R tulee saataville vuoden 2025 alkupuolella.