Biken Honda Monkey 125 -viritysprojektissa on onnistuttu saamaan pyörään lisää vauhtia siinä määrin, että oli syytä parantaa myös ajo-ominaisuuksia.
Viime vuoden Honda Monkey 125 -koeajossa kiittelimme, että Hondan pehmeä jousitus on mukava ja täysin riittävä, erityisesti kun pyörä on tarkoitettu vain yhdelle hengelle eikä matkustajalle ole edes jalkatappeja. Ja näin tilanne on edelleen, jos pyörä on vakio ja sillä ajellaan nautiskellen. Mutta kuinkas kävikään, kun onnistuimme saamaan moottoriin vähän lisää tehoa ja kulkupuoli parani? Vakiona balanssi suorituskyvyn ja jousituksen kesken oli hyvä, mutta suorituskyvyn kohenemisen jälkeen jousitus alkoi tuntua heppoiselta, jopa vaaralliselta.
Erilaisia aftermarket-jousituksia on tarjolla internetin ihmeellisessä maailmassa pilvin pimein, mutta Kiinasta tilattujen osien laadusta ei kukaan uskalla sanoa mitään varmaa. Ainakaan siihen suuntaan, että ne parantaisivat ajo-ominaisuuksia. Halusimme toimia varman päälle ja käännyimme MP-Racingin puoleen, joka tuo maahan Öhlins-iskunvaimentimia. Öhlinsiltä löytyy Monkey 125:een suoraan takaiskarit, jopa kahta eri mallia. Valitsimme lisäsäiliölliset ”top of the line” -mallit, vaikka 1063 euron hintalappu takaiskariparista kirvelikin vähän silmiä. Etupään jousitusta parannettiin saman valmistajan sisuskaluilla. Etupään setin hinta oli maltillisempi 292 euroa, joka ei pitänyt sisällään asennuksia.
Teetimme etupään sisuskalujen vaihdon MP-Racingin Öhlins-asiantuntija Ari Nurmelalla, ja jälkeenpäin ajatellen se oli ainoa oikea ratkaisu. Työ ei nimittäin mene niin, että avataan etutolpista korkit, vaihdetaan ruodot ja heitetään öljyn perään. Monkeyn etujousitus on rakennettu niin, että sisuskalujen vaihto edellyttää putken purkamista alapäästä. Ensimmäinen ongelma omatoimiasennuksessa olisi akselikiinnikkeen irrottaminen liukuputkesta. Se vaatii oikeat erikoistyökalut, oikean määrän lämpöä ja sekin on hyvä tietää, että kierteet on ”väärinpäin”.
-Mikäkö tässä voi ensikertalaisella mennä pieleen? Kaikkihan voi mennä pieleen, ja yleensä meneekin, jo alkaen siitä että yritetään tehdä työ väärillä työkaluilla, sanoo Ari Nurmela.
Nurmelan mukaan toimivaa keulaa ei rakenneta ”sinne päin” tekemällä ja suunnilleen ohjeita seuraamalla. Toki itsekin voi erikoistyökalut hankkia ja yrittää tehdä työn, mutta työkalut maksavat helposti enemmän kuin keulan teettäminen ammattilaisella. Kauanko ammattimies sitten Monkeyn Öhlins-keulaa tekee?
-Ei siihen ole ohjetyöaikaa eikä tehdessä kannata katsoa kelloa. Kaikki pitää tehdä tarkasti ja huolella ja se on valmis sitten kun on.
Esimerkinomaisesti Nurmela kertoo ensimmäisestä Monkeyn Öhlins-keulan teostaan, että ensimmäisen putken muutostyöt valmistuivat puolessa tunnissa ja toiseen meni puolitoista tuntia, kun esimerkiksi akselikiinnikkeen irrotus oli paljon työläämpää.
Oikeiden työkalujen lisäksi myös asennusrasvat ja ruuvilukitteet on oltava täsmälleen oikeita, jotta kokonaisuus toimii ja jotta keula on seuraavankin kerran purettavissa. Myös öljylaadun ja -määrän suhteen on oltava tarkkana.
Nyt Öhlinsin jousitusta on päästy kokeilemaan ja eron alkuperäiseen huomaa selvästi erityisesti epätasaisemmalla alustalla ajettaessa. Myös suuremmissa kaarrenopeuksissa pyörän käyttäytyminen on huomattavasti täsmällisempää ja ajolinjat pysyvät tarkasti haluttuina. Sekä eteen että taakse tuli paketissa kaksi erijäykkyistä jousivaihtoehtoa ja molempiin päihin valittiin niistä jäykempi. Nyt jousitus on monta pykälää kantavampi mutta samalla vaimennukset toimivat herkästi ja tasoittavat menoa selvästi paremmin. Eikä tämä ole moite Hondan alkuperäisille vaimentimille, se vaan on selvää että neljän tonnin pyörässä ei voi vakiovarusteena olla yli tonnin jousituselementtejä.
Lue myös: