Poliisi saa tälle kaudelle käyttöönsä uuden moottoripyörämallin: Yamaha Tracer 9 GT:n. Yleisölle se on ensi kertaa nähtävillä MP23-messuilla, jossa moottoripyöräpoliisien edustajat esittelevät pyörää yleisölle.
Poliisiammattikorkeakoulun moottoripyöräkoulutuksesta vastaava komisario Kimmo Järvinen kertoi Bikelle uuden Yamahan ominaisuuksista, ja miten juuri tähän pyörään päädyttiin.
-Vaativa operatiivinen toiminta asettaa korkeat tekniset vaatimukset operatiivisen toiminnan poliisimoottoripyörille. Moottoripyörien teknisiin vaatimuksiin tutustutaan markkinakartoituksissa. Hanselin suorittaman kilpailutuksen jälkeen valitut moottoripyörät testataan ja säädetään suljetulla alueella ennen operatiivista toimintaa.
Kilpailutuksen perusteella poliisin uudet moottoripyörämallit ovat Kawasaki H2 SX ns. maantiemoottoripyöräluokkaan ja Yamaha Tracer 9 GT yleismoottoripyöräluokkaan. Kuten luokkien nimet kertovat, Kawasakin ominaisuudet tulevat parhaiten esille maantiellä, kun taas kevyempi ja ketterämpi Yamaha on omiaan esimerkiksi kaupunkiympärissä työskenneltäessä. Järvisen arvion mukaan näiden kahden mallin hankintamäärät menevät hyvinkin lähelle puoliksi, vaikka loppupeleissä käyttäjät ja laitos esittävät kumpaa mallia haluavat.
-Viranomaiset eivät hae tiettyä merkkiä tai mallia, vaan operatiivisen työn tarpeita mahdollisimman hyvin palvelevaa moottoripyörää. Vaatimukset ovat julkisia ja kilpailu julkista ja avointa, sanoo Järvinen.
Itse pyörän ominaisuuksien lisäksi tärkeä tekijä pisteytyksessä on pyörän varusteltavuus, sillä uudet poliisimoottoripyörät varustellaan käytännössä samoin varustein kuin partioautot. Se edellyttää riittäviä tiloja varusteille, sähkön riittävyys varmistetaan kahdella lisäakulla ja 25 kilon varustelun kanssakin pyörän tulee ajo-ominaisuuksiltaan riittää poliisikäyttöön. Testausvaiheessa kokeillaan mm. eri rengasvaihtoehtoja ja -paineita ja alustat säädetään työn tarpeisiin sopiviksi. Säätöjä tehtäessä paikalla on kyseisen merkin maahantuojan asiantuntija valvomassa ja opastamassa, että säädöt tehdään oikein ja optimoidusti käyttötarkoitusta varten.
-Säätöjä tehdessä lähdetään siitä, että löydetään konsensus sellaisista säädöistä, jotka toimivat kaikilla pyörää käyttävillä kuljettajilla. Poliisimoottoripyörät liikkuvat sesonkiaikana jopa 24/7, joten se ei toimi että jokainen säätäisi omalla työvuorollaan alustan itselleen sopivaksi.
Poliisikäytön edellyttämiä lisävarusteita lukuunottamatta pyörä on vakio, johon on vain lisätty kaatumaraudat, pohjapanssari ja Yamahan tapauksessa rengaspainevalvonta, jota siinä ei ollut vakiovarusteena.
Kimmo Järvisen mukaan moottoripyöräpoliisin keskimääräinen paino on 87 kiloa, kuljettajan ajo- ja muut varusteet tuovat siihen 15 lisäkiloa ja itse pyörän varustelu painaa aiemmin mainitut 25 kiloa. Kaikki pyörän varusteet pyritään sijoittamaan niin, että ne sijaitsevat pyörässä mahdollisimman keskeisesti ja painavimmat varusteet mahdollisimman alhaalla, jotta ajo-ominaisuudet säilyvät hyvinä.
Ennen kuin moottoripyöräpoliisi pääsee uuden Yamahan puikkoinin, pitää kokeneenkin mp-poliisi käydä keväällä kahden päivän ”lämppäri”, ja uudella mallilla ajetaan myös suljetulla alueella, annetaan tekninen koulutus sen käyttöön mp-seminaarissa ja vielä Räyskälän lentokentällä tekninen koulutus ensin livenä luokassa ja sen jälkeen ajamalla ääriolosuhteissa. Moottoripyöräpoliisien peruskurssiin kuuluu myös näyttökoe, jossa oppilaan silmät peitetään, hän istuu pyörän päällä ja joutuu näyttämään pystyvänsä käyttämään kaikkia laitteita silmät kiinni, eli ajotilanteessa niiden käyttö onnistuu katsetta liikenteestä siirtämättä. Vasta sitten lähdetään uudella työkalulla töihin.
Moottoripyöräpoliisit ajavat Järvisen mukaan lähes kaikki kilometrinsä rajoitusten mukaan, turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen.
-Valitettavasti välillä on tehtäviä, joissa joudutaan ajamaan kovempaa, mutta se on onneksi harvinaista.
Uusimpien poliisimoottoripyörien varustuksella yksittäinen mp-poliisi pystyy työskentelemään varsin itsenäisesti.
-Pyörän välineistön avulla nähdään muiden partioiden sijainti, pystytään muodostamaan tilannekuva, ruudulla olevat tiedot opastavat ”keikalle” ja kehitteillä on jopa järjestelmä, jossa opastus tulee äänidatana. Kyllä perinteiseen prätkänaviin osoitteen näpytteleminen olisi nykyään vanhanaikaista ja hidasta tässä hommassa. Jos joudutaan esimerkiksi liikenteessä asiakkaiden kanssa kirjallisiin töihin, niin pyörän sivulaukusta löytyy printteristä lähtien kaikki tarvittava ja tilanne hoidetaan alusta loppuun ”yhden kosketuksen taktiikalla”.
Lopuksi komisario Järvinen kertoo vielä dataa moottoripyöräpoliisien ajosuoritteesta ja -turvallisuudesta.
-Viime vuonna moottoripyöräpoliisit ajoivat yhteensä yli miljoona kilometriä ja yksittäisiä käyttökertoja kertyi yli 6500. Onnettomuuksia kirjattiin kaikkiaan 20, joista puolet oli ulkopuolisia syitä, esimerkiksi jonkin vieraan esineen osuminen moottoripyörään, eli ajovirhevahinkoja oli vain kymmenen. Asenne turvallisuuteen on tärkeä ja se että ajetaan omien ajotaitojen mukaan, ja se on viesti jota halutaan täällä messuilla viedä myös eteenpäin ja erityisesti nuorille kuljettajille.