Poliisi on päättänyt lopettaa hyödyttömäksi toteamansa ylinopeudesta sakottamisen. Nopeusvalvontakamerat kuvaavat jatkossakin, mutta kuvia käytetään ainoastaan passikuviksi.
Nopeusvalvontatolppien uudet entistä laadukkaammat kamerat ovat tuoneet niille kokonaan uuden käyttömahdollisuuden. Poliisin tekemässä vertailussa on todettu uusien kameroiden ottamien kuvien vastaavan laadultaan passikuvia. Kun lisäksi kameroiden ottamat kuvat siirretään jo nyt automaattisesti ja langattomasti poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen, saadaan ne samalla siirrettyä myös passeja myöntävän lupaviranomaisen käyttöön.
Kaikkiin nopeusvalvontameratolppiin on alkuviikon aikana asennettu kamerat. Tästä päivästä eli 1.4.2020 alkaen kuvia käytetään ainoastaan passikuviksi. Nopeuden mittaamista ei lopeta, sillä kuvanottohetkellä mitatusta nopeudesta voidaan laskea kuinka monta minuuttia kuljettajalla kestää ajaa kamerapisteeltä lähimmälle poliisiasemalle noutamaan passia. Näin viranomaiset osaavat valmistaa passit kiireellisyysjärjestyksessä, mikä puolestaan vähentää asiakkaiden jonotusaikaa.
Motoristeille uusi käytäntö aiheuttaa ainoastaan sen muutoksen, että passikuvan haluavan motoristin tulee käyttää kameratolpan ohi ajaessaan avokypärää. Poliisin liikenneturvallisuuskeskus poistaa kuvassa näkyvän kypärän käyttämällä tarkoitukseen sopivaa filtteriä ja kuvakehystä. Uusissa nopeusvalvontakameroissa on jo vakiona punasilmäisyyden poisto, joten siltä osin kuvia ei tarvitse erikseen muokata. Kameratolppien päälle tulee nopeusmerkintä, joka osoittaa kuinka kovaa vauhtia kameratolppa pitää vähintään ohittaa jotta kamera aktivoituu. Poliisi vetoaa, että ne kansalaiset joilla on passi vielä voimassa, välttäisivät turhaa kiihdyttelyä kameratolppien kohdalla, jottei poliisi huku tarpeettomien kuvien tulvaan. Samalla poliisi pyytää kansalaisia käyttämään ”peltipoliisista” jatkossa nimitystä ”passipoliisi”.
Muutoksen takana on kaksi vuotta sitten perustettu Poliisin Aikaisemman Sakotuskäytännön Turhaksi Eritoten Rauhallisilla Suorilla Tieosuuksilla Eliminoiva Innovatiivinen Neuvottelukunta eli P.A.S.T.E.R.S.T.E.I.N. Sen nimettömänä pysyttelevä puheenjohtaja Dennis P. toteaa neuvottelukunnan suurimman läpimurron tapahtuneen, kun huomattiin että onnettomuuksien suurimpana yksittäisenä syynä oleva ylinopeus voidaan estää aiempaa selvästi tehokkaammalla tavalla.
-Olemme epätoivoisesti yrittäneet parantaa liikenneturvallisuutta tehottomalla ja tuloksettomalla ylinopeusvalvonnalla. Jatkossa otamme käyttöön selvästi tehokkaamman ja yksinkertaisemman menetelmän: nostamme nopeusrajoituksen taajama-alueilla 150 kilometriin tunnissa ja taajamien ulkopuolella 300 kilometriin tunnissa. Laskelmiemme mukaan tällä muutoksella ylinopeuksista päästään kerralla eroon lähes 100-prosenttisesti. Näin liikenneturvallisuus paranee ja poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen nimellekin saadaan vihdoin katetta.
Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen
Bike neuvoo: näin otat hyvän passikuvan kameratolpasta
1.Leukalinjan erottuvuus on tärkeää. Työnnä päätä kevyesti eteenpäin, jolloin selkeämmin erottuva leukalinja saa kuvattavan näyttämään hoikemmalta. Samalla leuan iho kiristyy. Älä liioittele!
2.Istu ryhdikkäästi. Hengitä syvään ennen kuvauskohtaa ja kiinnitä huomiota ryhtiin. Työnnä rinta ulos ja pidä hartiat rentona mutta takana.
3.Hymyile, mutta ei liikaa. Passikuvan vaatimuksena on neutraali ilme. Pieni hymyn kare kuuluu sallitun raameihin ja tuo silmiin elävyyttä ja ilmettä.
4.Älä pidä silmiä korostetusti auki. Ennen vanhaan nopeusvalvontakameraa piti pelätä ja säikähtänyt ilme kertoi kuljettajan miettivän lompakossa käyvää pyörrettä. Nyt siihen ei ole tarvetta. Jos yliavaat silmiä, näytät pelästyneeltä pöllöltä. Pieni siristys tuo ilmeeseen ripauksen itsevarmuutta.
5.Pidä katse kaukana. Siinä yhdistyy liikenteen ennakointi ja samalla vältät liian tuijottavan ilmeen. Katso hieman kameran ohi tai yli.
6.Pirteänä ilmeesi näyttää erilaiselta, ja kannattaakin ajoittaa passikuvan otto liikunnan jälkeiseen aikaan. Kuitenkin niin, että puna ehtii laskea poskilta.
7.Meikkaaminen ei ole kiellettyä passikuvaan mennessä. Myös huulia voi korostaa. Mattameikki ja puuterointi ehkäisevät kuvan turhia kiiltoja.
8.Hiukset eivät saa tulla silmien eteen luoden varjoja kasvoille.
9.Valitse kuvaan siistikauluksinen paita, sillä kuvassa näkyy kasvojesi lisäksi myös paitasi kaulus. Huivi tuo tyylikkyyttä ja auttaa peittämään kaulan rypyt ja fritsut. Avokauluksista paitaa kannattaa välttää, koska se vie huomion kasvoista pois.
10.Silmälasien kanssa otettu kuva voidaan hylätä, joten voimakkaatkin lasit kannattaa heittää huut helvettiin ja ajella kameraan ilman laseja.
Valmistaudu huolella kuvaukseen. Käännä aurinkolippa yläasentoon. Jos autossa on kattoluukku, saat tasoitettua valaistusolosuhteita vetämällä sen suojakannen auki. Sisävalon käyttö vähentää kuvassa näkyviä varjoja ja tasoittaa kasvojen valaistusta.
Jos olet epävarma kuvan onnistumisesta, voit tehdä U-käännöksen, hakea vauhtia ja ottaa kuvauksen uudelleen. Tämä kannattaa uusia 4-5 kertaa ilmettä joka kerta vähän vaihdellen. Täydellinen kuva tulee harvoin ensiyrittämällä.
Lue myös tasan vuosi sitten julkaistu ilouutinen motoristeille: