Pitkän matkan peto: KTM 1390 Super Duke GT

Yleensä Super Duke GT on seurannut R- ja Evo-mallien kehitystä, mutta uusimmassa päivityksessä “The Long Distance Beast” menee tekniikaltaan ohi molemmista nakuversioista.

KTM päivittää Super Duke GT:n perinpohjaisesti kaudelle 2025. Kuten mallinimen edestä löytyvä 1390-numerosarja paljastaa, moottori on päivitetty uusimpaan LC8-versioon, jonka ominaisuuksiin kuuluu muuttuva nokka-akselien ajoitus. Ilmanotto on siirretty keskelle, ilmansuodatinkotelo on uusi ja jäädytin entistä leveämpi. Jäähdyttimen osalta aerodynamiikkaan on suunniteltu paitsi tehostamaan kuuman ilman poistumista jäähdyttimeltä, myös ohjaamaan sitä pois kuljettajasta. Vaihteiston välityksiä on muutettu ja KTM korostaa, että viides ja kuudes vaihde eivät enää ole vain cruisailuun maltillisilla nopeuksilla vaan suorituskyky edellä suunniteltuja.

Myös runko on lainattu Super Duken nakuversiosta – sen kiertojäykkyys on suurempi ja painopiste matalammalla, joten tuntuma eturenkaaseen on parempi ja pyörän kerrotaan olevan ajettavuudeltaan vakaa, mutta urheilullisen ketterä. Jousitus on WP:n uusin semiaktiivinen APEX SAT, jonka Comfort-asetusta on uudistettu huomattavasti pitkiä ajorupeamia silmällä pitäen. Myös jousituksen muokkausmahdollisuuksia on lisätty.

Jarrujen osalta edessä on 320-milliset kelluvat levyt, Brembon Stylema-jarrusatulat sekä MCS-pääsylinteri. Takana levy on 240-millinen ja satula kaksimäntäinen. ABS tunnistaa kallistuksena ja sen uusina asetuksina valittavina ovat Supermoto+ ja Sport.

Elektroniikasta puheen ollen, malliin on lisätty uusi 8,8-tuumainen TFT-kosketusnäyttö, joka tarjoaa yksinkertaisemman valikkorakenteen, offline-karttanavigoinnin ja saumattoman älypuhelimen yhdistyvyyden. Näytön toimintoja ohjataan uusilla tankopainikkeilla.

Ajoasetuksia on neljä, täysin päivitetyt Rain, Street ja Sport sekä uutena mukautettava Custom-asetus. Lisävarusteena tarjolla on vielä kaksi muokattavaa asetusta sekä Track-asetus. Uutta on myös tutka, joka mahdollistaa adaptiivisen vakionopeudensäätimen, jarruavustimen, etäisyysavustimen sekä ryhmäajotoiminnon. Tuttuun KTM-tapaan kaikki elektroniset lisävarusteet ovat käytettävissä ensimmäisten 1500 kilometrin ajan.

Uusin numero