Loppuunmyyty katsomo villinä Kullaksen voittaessa Tampere Supercrossin
Itävaltalaistehtaan toimitusjohtaja Stefan Pierer on tunnettu tiukkalinjaisista kommenteistaan. Hän on hyvin optimistinen KTM:n tulevaisuuden menestyksestä, ja miksi ei olisi, ovathan he tehneet kovaa tulosta kaikilla toimimillaan osa-alueilla. Tällä kertaa Pierer otti asiakseen puhua sähköpyörien tulevaisuudesta, mikä sopii kuvaan, sillä KTM julkisti uuden Freeride EX-C -sähköpyörän.
Olisi voinut kuvitella, että Pierer olisi nostanut sähköiset moottoripyörät jalustalle ja julistanut niiden olevan tulevaisuuden suurin asia, mutta niin ei tapahtunut. Pierer haukkui poliitikot typeriksi, koska he uskottelevat ihmisille, että jopa lähitulevaisuudessa sähköiset moottorit valtaavat markkinat. Oranssien joukkojen johtaja oli todella kovassa vedossa, sillä myös korealaiset saivat kyytiä.
”Korealaisista ei saa muuta kuin pään kipeäksi”, Pierer tokaisi puhuessaan komponenttien valmistuksesta.
Pierer sanoi, ettei usko polttomoottorien tulevaisuuden olevan tuhoon tuomittu.
”Kun puhutaan sähkömoottoreista, täytyy aina muistaa miettiä, mistä kaikki raakamateriaali niiden valmistamiseen tulee. Toisekseen, kenelläkään ei ole tietoa, kuinka toimitaan onnettomuustilanteissa”, Pierer kertoi.
”Minä uskon, että seuraavan kymmenen vuoden aikana kehityksen tie kulkee polttomoottoreiden ja sähkömoottoreiden yhteistyössä eli hybrideissä. En siis usko, että seuraavan 20–30 vuoden aikana polttomoottorit häviäisivät mihinkään. Niitä pitää vaan kehittää.”
Pierer toteaa, että heillä on hyvin selkeä käsitys tulevaisuudesta ja suunnitelmat sen varalle. Sähkömoottorit tulevat olemaan osa urbaania liikkuvuutta, ja siihen tehdas varautuu.
”Tulemme kehittämään sähköisiä moottoripyöriä aina 250–400 wattisista 15 kilowattiin saakka. Se on meidän kehyksemme. Seuraavan kymmenen vuoden aikana ainakin Euroopassa teille ilmestyy merkittävä määrän sähköisiä kulkuneuvoja. Mutta pystyäksemme kehittämään sähköisiä laitteita, meillä pitää olla todella hyvin menestyvä polttomoottorimarkkina, jonka kautta saamme rahaa sähköisten tuotteiden kehittämiseen”, Pierer sanoi.
Markkinat muuttuvat. Pierer puhui pitkään sähköisten polkupyörien ja moottoripyörien kohtaamisesta. Hän totesi, etteivät sähkömoottoripyörät niinkään lähesty suurempitehoisia polttomoottoreita, vaan polkupyörät lähestyvät tehokkaampia laitteita, jolloin loppujen lopuksi puhutaan sähkömoottorin tehokkaasta käytettävyydestä arkipäiväisessä liikkumisessa. Hän toi esiin myös sen puolen, että liikkuminen ja harrastaminen voi olla paljon mukavampaa, kun moottori ei pidä ääntä. Se antaa mahdollisuuksia aivan uudenlaiselle harrastamiselle.
Käytännössä hän tarkoittaa sitä, että paikoissa, joissa nykyään ajetaan polkupyörillä, voitaisiin ajaa sähkömoottorilla varustetulla laitteella. Se taas antaisi teoreettisen mahdollisuuden suditella sellaisilla poluilla, joilla ajettiin 70- ja 80 -luvuilla enduroa.
”Polkupyörät ovat nousemassa portaita ylöspäin, kun samaan aikaan moottoripyörät kulkevat alas. Ne tulevat kohtaamaan jossain vaiheessa, ja tämä on pitkän tähtäimen suunnitelma. Meillä ei ole ollut mahdollisuutta todella nopeaan toimintaan tässä suhteessa”, Pierer totesi.
”Meidän visiomme on rakentaa pieni, polkimilla varustettu moottoripyörä. Se on siis todella pitkän tähtäimen suunnitelma, sitä ennen teemme tällä sektorilla paljon muita asioita.”
Tässä yhteydessä kävi selväksi, että KTM:n ja Husqvarnan polut tulevat kohtaamaan myös sähköisen tekniikan osalta. Ensi kaudella markkinoille tulee Husqvarnan nimeä kantava sähköpolkupyörä.
Piererin lisäksi äänessä oli KTM:n myyntipäällikkö Hubert Trunkenpolz, joka puhui luonnollisesti rahasta. Hän totesi, että akkuteknologia on kallista, minkä takia hinnoittelussa tullaan erottamaan akku ja laturi sekä itse ajopeli.
”Olemme kehittäneet vuokrausjärjestelmän, jossa asiakas voi liisata akun ja laturin. Olemme miettineet hinnoittelun siltä pohjalta, että se vastaa normaalia polttoaineen kulutusta”, Trunkenpolz sanoi.
Itävallassa todettiin, että hinta voisi olla noin 50 euroa kuukaudessa. Vuokrausjärjestelyllä haetaan toimintamallia, jolla voidaan kehittää akkuja entistä tehokkaammaksi ilman, että kustannukset nousevat kuluttajalla mahdottomaksi.