Kärme Kustaan osallistujaennätys menneiltä vuosilta, 350 kuljettajaa, kertoo siitä, kuinka suosittu ainutlaatuinen partiokilpailu on. Tänä vuonnakin osallistujia on pitkälti yli kolmesataa. Ilmoittautuneista joukkueista löytyy niin tuoreita enduron MM-mitalisteja, kuin yritysmaailman nimekkäitä edustajiakin.
Kilpailun monivuotinen puuhamies, Hämeenlinnan Moottorikerhon edustaja Allan Jaatinen kertoo, että järjestäjillä on taskussaan kikkoja, jotka mahdollistavat myös tänä vuonna kilpailun ajamisen säässä kuin säässä.
– Nyt näyttää siltä, että ajetaan kesäkeleissä. Reitti on kuitenkin rakennettu siten, että se kestää kilvanajon, vaikka toki esimerkiksi Sammalsuolla tulee olemaan pehmeätä. Muuten reitti on hyvin samankaltainen kuin viime vuonnakin. Nyt kilpailijat saavat pähkäillä, lähtevätkö kilpailuun kesä- vai talvirenkailla, Jaatinen arvuuttelee.
– On hyvä muistaa, että kyseessä on yksilökilpailun sijasta joukkuekilpailu. Joukkueen tuloksen ratkaisee koko porukan yhteinen panos. Joukkueen heikointa lenkkiä ei tulisi siis jättää yksin, vaan varmistaa koko trion pääsy maaliin, muistuttaa Jaatinen kilpailijoita partiokilpailun luonteesta.
Paljon katsojia kerännyt, ja monille kuljettajille haasteelliseksi osoittautunut, legendaarinen mäki on tänäkin vuonna osa kilpailureittiä, ainoastaan Business- ja Army-luokkien reittiä on helpotettu kiertomahdollisuudella. Business-luokkaan osallistuvat joukkueet kartuttavat korotetulla ilmoittautumismaksullaan Suomen juniorijoukkueen matkakassaa enduron joukkuemaailmanmestaruuskilpailuihin, jotka ajetaan ensi vuonna Saxonyssa, Saksassa.
Paljon tuttuja kasvoja Hätilän metsissä
Lähtöluettelosta löytyy paljon mielenkiintoisia nimiä niin urheilumaailmasta kuin yritysmaailmastakin. Mukaan ovat ilmoittautuneet muun muassa tuoreet enduron MM-hopea ja MM-pronssimiehet Eero Remes sekä Matti Seistola, enduron Suomenmestari Jari Mattila, ex-jääkiekkoilija Jyrki Louhi, roadracingmiehet Topi Haarala ja Sami Penna. Yritysmaailmasta kurapyörän sarviin hyppää useita Hämeenlinnan seudun yritysten edustajia. Valtakunnallisista toimijoista mukana on peräti neljän joukkueen voimin mediayhtiö Talentum Oyj.
Viime vuoden tavoin lähtöluettelosta löytyy myös tänä vuonna Räikkönen, tällä kertaa Kimin velipoika, kartingissa kunnostautunut Rami. Räikkönen ajaa samassa joukkueessa Jyrki Louhen kanssa, joka odottaa tulevaa kilpailua rennon luottavaisena.
– Jääkiekkouran jälkeen oli selvää, että hankin crossipyörän ja alan taas harrastaa motocrossia. Daytona Motorsport mahdollisti osallistumiseni Kärmekselle lainaamalla enduropelin kilpailuun.
Jollain tapaa kurapyöräilyä voidaan siis pitää Louhen tapauksessa korvikkeena jääkiekolle.
-Hämeenlinnalaisena olen seurannut lajia jo pitkään ja ajatuksissa on kytenyt idea Kärme Kustaalle osallistumisesta. Kokosimme moottoriurheiluhenkisestä kaveriporukasta kaksi partiota ja kun huoltoporukatkin löytyi, oli päätös tehty, HPK-ikoni kertoo.
Tavoitteekseen Louhen Rolling Rocks Furious-joukkue on asettanut maaliin pääsyn.
– Tuskin taistelemme luokkavoitosta, vielä tänä vuonna siis, Louhi velmuilee ja vakavoituu: Meidän joukkueellamme riittää varmasti kuntoa, mutta satakiloisen pyörän nostaminen suosta nostattanee myös meidän sykkeemme. Toisaalta emme ota itseämme liian vakavasti.
Seikkailumielellä ja hyvällä tiimihengellä pääsemme varmasti pitkälle, toivottavasti ainakin maaliin asti, Louhi sanailee.
Ensimmäinen partio starttaa sunnuntai-aamuna kello yhdeksän ja ensimmäisten partioiden odotetaan olevan maalissa noin kello 12. Kilpailun järjestäjät toivovat, että yleisö suosisi kimppakyytejä ja jättäisi kilpailun lähtö, huolto, maali ja varikkoalueena toimivaan kilpailukeskukseen Etu-Hätilän ampumaradalle tullessaan autonsa ensimmäiselle ampumaradalle, joka on varattu yleisön parkkipaikaksi. Kilpailun reitille legendaariseen mäkeen kulku Perä-Hätilän tien kautta, Lahdentieltä opastus.