Liikenneturva on huolestunut moottoripyöräilijöiden turvallisuustilanteesta. Vaikka onnettomuuksissa ei erotu selkeää yhteistä nimittäjää, usein motoristi voi omalla toiminnallaan estää onnettomuuden – tai aiheuttaa sen. Moottoripyöräilijöiden henkilövahingoissa näkyvät myös törmäykset eläinten kanssa.
Kahdessakymmenessä vuodessa moottoripyörien määrä on Suomessa kolminkertaistunut. Motoristien kuolonkolareiden määrä on tasaantunut, mutta parannusta ei ole tapahtunut vastaavaan tapaan kuin autoilijoissa.
– Vaikka liikenneturvallisuus on parantunut parin viimeisen vuoden aikana, motoristien kuolonkolarit eivät ole vähentyneet. Nyt päälle on jäänyt heikompi vaihde, jota kulunut kevät on vain synkistänyt, harmittelee Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.
– Tilannekuva on sikäli ennallaan, että vakavat moottoripyöräonnettomuudet ovat edelleen usein yksittäisonnettomuuksia. Loukkaantuneista yhdeksän kymmenestä on miehiä, Vuoristo täydentää.
Liian kova vauhti voi kostautua
Moottoripyöräilijöiden onnettomuuksissa erottuvat ulosajot ja kohtaamisonnettomuudet. Vuoristo korostaa, että syy ei aina ole ajotaitojen puutteessa tai kokemattomuudessa.
– Onnettomuuksien taustalla näkyy usein tilanteeseen sopimaton nopeus ja turha riskinotto. Eli kova vauhti tai riskirajoilla ajaminen kostautuu hallinnan menetyksenä. Pyörä on lähtenyt alta jarrutuksissa sekä kokeneilla että kokemattomilla motoristeilla.
Tilastoissa näkyvät myös päihteet sekä hirvikolarit.
– Ilman korin tuomaa suojaa moottoripyöräilijän törmäys eläimeen on usein seurauksiltaan vakava. Omalta kohdaltaan riskiä voi pienentää vähentämällä nopeutta ja pitämällä turvaväliä ajettaessa hirvivaara-alueella, erityisesti silloin, kun hirvet tyypillisimmin liikkuvat, eli aamun ja iltahämärän tunteina. Nopeuden lasku kannattaa myös poronhoitoalueella, näin kesällä erityisesti räkkäaikaan, Vuoristo vinkkaa.
Kunnolliset ajovarusteet suojaavat
Riskien välttäminen alkaa siitä, että ne tunnistaa. Turvallinen moottoripyöräily on muutakin kuin ajotaitojen harjoittelua.
– Tekninen ajotaito on toki motoristille tärkeää, mutta ennakoiva kuljettaja tiedostaa riskit ja osaa ottaa ne ajossa huomioon. Nopeuden valinta on yksi keskeisimmistä turvallisuustekijöistä, mutta näin kesäaikaan korostuvat myös väsymys ja päihteet – aivan kuten nelipyöräistenkin ratissa, Vuoristo summaa ja muistuttaa myös ajovarusteiden merkityksestä.
– Onnettomuustilanteessa kunnolliset ajovarusteet vähentävät vammojen vakavuutta. Tärkein varuste on ilman muuta kypärä, jota motoristit kyllä tunnollisesti käyttävät. Kypärän tulee olla myös asianmukaisesti kiinni. Löysä hihna tai kiinnittämätön kypärä voi törmäyksessä lentää päästä, jolloin se ei hyödytä enää ketään, Vuoristo muistuttaa.
Motoristeille on myös rintapanssareita ja airbag-liivejä. Rinta-alueen suojaamisen tärkeys näkyy onnettomuuksissa: yli puolessa kuolonkolareista motoristi oli saanut kuolettavia rintakehän vammoja.
– Asianmukaisiin ajovarusteisiin kuuluu myös kunnon ajotakki, -housut, -saappaat ja -hanskat. Sekä kokematonta että kokenutta kuljettajaa tukevat lisäksi moottoripyörän hallintaa avustavat järjestelmät, yleisimpänä lukkiutumattomat ABS-jarrut, Vuoristo luettelee.
Teksti: Liikenneturva, kuva: Ville-Veikko Heinonen/Liikenneturva