Superstock 600 -luokan nuoret haastajat Peetu Paavilainen ja Patrik Pulkkinen panivat kokeneet konkarit Pauli Pekkasen ja Sami Pennan koville Alastaron lauantain SM-lähdössä. Tällä kertaa kokemus vei vielä voiton nuoruudesta.
Ratamoottoripyöräilyn Alastaron SM-viikonloppu polkaistiin tosissaan käyntiin lauantaina, jolloin ajettiin kaikkien luokkien ensimmäiset SM-lähdöt. Superstock 600 -luokassa Pauli Pekkanen jatkoi siitä mihin Imatralla jäi, suvereeni ajo kärjessä koko kilpailun ajan ja voitto. Helpolla voitto ei silti tullut, sillä ensimmäisen kisansa 600-luokassa ajanut Peetu Paavilainen hiillosti Pekkasta tiukasti loppuun asti. Red Bull Rookies Cupissa ja muissa kovissa kansainvälisissä sarjoissa hankittu kokemus näkyi Paavilaisen ajosuorituksessa, ja kilpailun jälkeen Pekkanen myönsikin joutuneensa puristamaan tosissaan pitääkseen Paavilaisen takanaan. Kolmannesta paikasta käytiin yhtä tiukka kamppailu, kun paluun radoille tehnyt Sami Penna ajoi lähes koko kisan takaa Patrik Pulkkista. Penna käytti takavuosilta tuttua taktiikkaansa, kyttäsi saalista lähes koko kisan ajan ja päätti iskeä kahden viimeisen kierroksen aikana.
– Neljä-viisi kierrosta ennen maalia meinasi usko loppua, kun näin että Pulkkinen kiristi tahtia. Yritin jo toiseksi viimeisellä kierrosta ohitusta mutta Pulkkinen kuittasi sen hienosti takaisin. Viimeisellä kierroksella hain vauhtia Lemminkäisen jälkeen ja kun sain keulan pari senttiä Pulkkisen edelle, niin tiesin saavani valita ajolinjan. Oli se aika tiukka ohitus, mutta sääntöjen mukainen, totesi Penna.
Superstockin palkintokorokkeelle nousivat Pekkanen, Penna ja Pulkkinen, sillä Peetu Paavilainen ajoi Superstock 600 B -luokassa ja nousi sen palkintojenjaossa korkeimmalle korokkeelle.
Kupariselle kaikkien aikojen nopein ratakierros muttei rataennätystä
Superbike-luokassa nähtiin ensimmäinen draama jo aika-ajojen jälkeen, kun nopeimman kierrosajan ajaneelle Kawasaki-kuljettaja Eeki Kupariselle lätkäistiin kolmen lähtöruudun penalty valkoisen viivan ylityksestä lähtösuoran päässä. Rangaistuksesta suivaantuneena Kuparinen otti kilpailussa kärjessä ajaneen Ville Valtosen kiinni ja siirtyi kärkeen. Samalla Eeki täräytti 1.17,223 kierrosajan, joka on selvästi alle vanhan rataennätyksen. Kuparisen epäonni kuitenkin jatkui, sillä sade keskeytti kisan. Koska kisasta oli ehditty ajaa alle 60 prosenttia, ajettiin kilpailu kokonaan uudestaan ja keskeytetty lähtö määräsi vain lähtöjärjestyksen uuteen starttiin. Vieläpä keskeytystä edeltäneen kierroksen tulosten perusteella, ja siten Ville Valtonen starttasi paalulta ja Kuparinen kakkosruudusta. Märällä radalla ajetun uusintastartin Kuparinen vei selvästi nimiinsä. Kakkosena lähes koko kisan ajaneen Eestin Hannes Soomerin sijoitus vaihtui viimeisessä mutkassa kolmanneksi, kun Ville Valtonen pani kaiken peliin ja ohitti väkisin Soomerin. Palkintojenjakohaastattelussa Kuparista ehdittiin jo onnitella uudesta rataennätyksestä, ennen kuin kuljettaja itse totesi ettei keskeytetyn kilpailun kierrosaika kelpaa viralliseksi rataennätykseksi. Espanjan sarjaa kiertävän Kuparisen visiitti Alastarolla oli siis menestyksekäs, mutta kommelluksiakin matkaan mahtui.
– Meille lähti maanantaina Espanjasta renkaat tänne tätä viikonloppua varten, mutta ne eivät lupauksista huolimatta ikinä saapuneet perille. Jouduin ajamaan täysin vieraalla renkaalla, joka lisäksi olisi vaatinut erilaiset alustan säädöt. Eikä meillä tietenkään ollut täällä tarvittavia jousia mukana, kertoi Eeki Kuparinen kisan jälkeen.
Kuparisen Kawasakin tiedonkeruun mukaan nyt ajettu 1.17,223 ei ole vielä maksimisuoritus, vaan ideaalikierroksen aika olisi 1.16,8. Se on kiikarissa huomenna sunnuntaina.
– On tuo nyt ajettu 1.17,223 kuitenkin sellainen aika, että tarjoan kylmän oluen huomenna sille joka ajaa sen alle. Palkinnon voi noutaa alavarikolta meidän Fosters-rekasta, totesi Motomarket Racingin tiimipäällikkö Esko Kuparinen kilpailun jälkeen.