Suomen menestyksekkäin ratamoottoripyöräilijä Pekka Päivärinta jatkaa kuudennen maailmanmestaruutensa metsästystä osin uusin eväin vuonna 2020. Päättyneellä kilpailukaudella hopeisen mitalin ansainnut ratamoottoripyöräilyn sivuvaunujen luokassa ajava sipoolainen starttaa tulevaan kauteen ranskalaisen purkkiorjan kanssa.
Kaksi kautta Päivärinnan ajopelin tasapainottamisesta vastannut Jussi Veräväinen jää pois ja hänen tilalleen hyppää Le Mansista kotoisin oleva 22-vuotias Emmanuelle Clement. Emmanuelle osallistui viime kaudella MM-sarjaan ranskalaisen Paul Leglisen kanssa sijoittuen MM-sarjassa yhdeksänneksi. Kaksikon paras kilpailu oli Portugalin Estorilissa ajettu sarjan päätösosakilpailu, jossa ranskalaiset sijoittuivat neljänneksi.
Emmanuelle ei ole ensimmäinen naispuolinen matkustaja Päivärinnan ajopelissä, sillä hän voitti viidennen maailmanmestaruutensa yhdessä Kirsi Kainulaisen kanssa vuonna 2016.
– Tärkein kriteeri Emmanuellen mukaan tuloon on hänen motivaationsa. Hän haluaa oppia ja ennen kaikkea menestyä. Toisaalta hän tuo tiimiin myös tietotaitoa ja hänen perheensä tulee olemaan vahvasti mukana tiimin taustatehtävissä, Päivärinta summaa.
Päivärinnan kilpatallin, Team 44 Racingin, kalustona jatkaa sveitsiläisen Louis Christenin valmistamaan LCR-runkoon istutettu 600-kuutioinen Yamaha R6:n moottori. Yamaha on sivuvaunuissa yleisin voimalaite ja Päivärinnan ajopelin moottoria on taakse jääneen kilpailukauden aikana kehitetty niin, että samaisen moottorin voimin ajavien brittitallien tekninen etumatka on kurottu kiinni. Viimeisen osakilpailun lokakuussa Portugalin Estorilissä voittanut Päivärinta uskoo kaluston olevan tulevalla kaudella kilpailukykyinen.
– Ajopeliä on menneen kauden mittaan kehitetty ja paranneltu pienin askelin ja lisää kehitysideoita sovelletaan käytäntöön talven mittaan. Uskon, että kun lähtövalot sammuvat ensimmäistä kertaa ensi kaudella, olemme valmiita kamppailemaan mestaruudesta.