Paris-Dakar -henkeä seikkailupyörämarkkinoille – Yamaha Ténéré 700


Yamahan pitkään esillä ollut konseptimalli T7 esiteltiin lopulta tuotantomallina. Uutuus kantaa nimeä Ténéré 700.

Yamahan seikkailupyörien juuret ovat vuoden 1976 XT500 enduro-adventuressa. 1980-1990 -luvuilta Ténéré muistetaan erityisesti Stephane Peterhanselin kuudesta Paris-Dakar -aavikkokisan voitosta. Kaksisylinterinen XTZ750 ja yksisylinterinen XTZ660 kantoivat pitkään seikkailuypyörien mainetta Yamahan mallistossa.

Uusi Ténéré 700 on pitkän kehitystyön tulos. Moottorina on MT-07 -malleista tuttu kaksisylinterinen ja 689-kuutioinen CP2-moottori. Tehoa siinä on 73 hevosvoimaa ja vääntöä 68 newtonmetriä. offroad-käyttöön sopivan siitä tekee erityisesti lineaarinen tehontuotto ja tasaisen korkealla kulkeva vääntökäyrä.

Rengaskoot ovat offroad-tyyppisesti edessä 21 tuumaa ja takana 18 tuumaa. Joustomatkat ovat 200 millin tuntumassa ja 16 litran tankillisen luvataan riittävän yli 350 kilometrin ajomatkalle. Tankki on muotoiltu takaa kapeaksi, millä saavutetaan hyvä ajoasento sekä istuen että seisten ajaessa.

Mittaristo on mallin historiaan mainiosti sopiva Paris-Dakar -tyylinen ratkaisu. Valotehosta vastaa yhteensä neljä led-ajovaloa. Pitkien joustomatkojen takia myös istuinkorkeus on melkoisen suuri, 880 milliä. Maavaraksi ilmoitetaan 240 milliä. Teknisten tietojen kohdalla on sellainen puute, että seikkailupyörän yhtä tärkeintä ominaisuutta eli painoa ei vielä kerrota.



Uusin numero