Uudistunut sporttipyörä nostettiin valmistajan puolesta tämän vuoden ykkösaiheeksi Italian Milanossa.
Korostusta annettiin 221-hevosvoimaiselle (162kW) moottorille, jonka maksimikierrosluku on rajoitettu kuutosvaihteella 16 500 kierrokseen minuutissa. Koneen kuutiot on kutistettu aiemmasta 1103:sta 998:aan, jolloin ne vastaavat superbiken MM-sarjan (WSBK) uusia, nelisylinterisiä moottoreita koskevia sääntöjä.
Panigale V4 R:n painoksi ilmoitetaan 172 kiloa.
Kisavarusteisena koneesta irtoaa 234 hevosvoimaa, ja pyörän paino on 165 kiloa.
Turvallisuusvarusteina pyörässä on vakiona luistonesto (DTC, DSC), keulimisenesto (DWC), kaarre-ABS-jarrut ja moottorijarrutuksen ohjausjärjestelmä (EBC)
Ulkoisestikin uudistuneessa Panigale V4 R:ssä on etupäässä siivet, joiden on tarkoitus parantaa aerodynamiikkaa ja tuoda vakautta. MotoGP:ssä tämäntyyliset on kielletty, mutta ne löytyvät tuotantomallista.