Ducati julkisti juuri uuden Panigale V4:n. Parempi ajettavuus, jousitus ja aerodynamiikka sekä lisää tehoa.
Panigale V4 on käytännössä kilpapyörä, joka on rekisteröitävissä. Reippaasti yli 200-hevosvoimaisen pyörän potentiaalista ei pysty katuajossa hyödyntämään kuin pienen määrän, erityisesti jos haluaa pitää tallessa ajokortin ja henkikullan. Niinpä Ducati vei vuosien 2021 ja 2022 Panigalet Vallelungan radalle, jossa kolme testikuskia ajoi vuorotellen molemmilla malleilla ratakierroksia. Tulos oli selvä, jokainen kuskeista oli nopeampi vuoden 2022 uudistetulla mallilla. Erot neljän kilometrin radalla olivat 0,5 – 1,2 sekuntia.
Mitä sitten on muutettu?
Aerodynamiikan suhteen muutoksia on useita. Katteiden ja tankin muodot ovat uudet. Uudelleenmuotoillut siivekkeet painavat etupäätä alaspäin 270 nopeudessa 30 kilon voimalla ja 300 nopeudessa 37 kilon voimalla. Katteiden muotoa on muutettu myös niin, että jäähdyttimen toiminta on tehokkaampaa. Pienenä yksityiskohtana vasemman puolen kate on saanut uusia muotoja siksi, että quickshifterin sensorin lämpötila pysyisi paremmin hallinnassa rata-ajossa.
Ergonomia. Suurimmat muutokset ovat polttoainetankissa ja satulassa. Satulan muoto on nyt tasaisempi ja verhoilu erilainen, molemmilla muutoksilla tähdätään kuljettajan helpompaan liikkumiseen pyörän päällä. Uudelleenmuotoiltu tankki on litran tilavampi ja valmistajan mukaan se sopii muotoilultaan paremmin rata-ajoon, erityisesti kun kuljettaja roikkuu sisäkaarteen puolella. Muutosten jälkeen kuljettaja pääsee paremmin suojaan katteiden taakse, mikä samalla lisää ”mukavuutta” suurissa nopeuksissa.
Moottori. Se on edelleen 1103-kuutioinen Desmosedici Stradale, eli 90-asteinen V4 desmodromisella venttiilikoneistolla. Pakoputkisto ja öljypumppu on uusittu ja vaimentimen ulostulo on nyt 18 prosenttia suurempi. Uusien kalibrointien jälkeen moottoriteho on kasvanut 1,5 hevosvoimaa eli lukema on 215,5 hv / 13 000 r/min. Vääntöä on 123,5 newtonmetriä. Vaihteistoakin on rukattu paremmin rata-ajoon sopivaksi. World Superbike -luokan kokemusten perusteella ykkös-, kakkos- ja kuutosvaihteiden välitystä on pidennetty. Ykkösen välitys on 11,6 prosenttia pidempi ja kakkosta on pidennetty 5,6 prosentilla, joten moottorin kierrosluku tipahtaa nyt vähemmän ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Huippunopeutta uudella välityksellä saavutetaan 5 kilometriä tunnissa aiempaa enemmän. Kuutosvaihde on 1,8 prosenttia aiempaa pidempi.
Power Modet. Tehokartat ovat uudenlaiset. Niitä on neljä: Full, High, Medium ja Low. Low-asetuksella huipputeho on rajattu 150 hevosvoimaan. Full on Panigale-historian urheilullisin asetus sallien moottorin koko potentiaalin käytön lukuunottamatta ykkösvaihteen rajoituksia. Ajomoodeja on neljä: RaceA, RaceB, Sport ja Street.
Performance-kilpaputkisto. Lisävarusteena saatava Akrapovicin kokonaan titaanista valmistaman kisaputkiston melutaso ilman killeriä on 105 desibeliä ja killerillä 102 desibeliä. Lisätehoa putkisto tuo 12,5 hevosvoimaa eli sen kanssa teholukema on 228 hevosvoimaa ja vääntökin kasvaa 130,5 newtonmetriin. Lisäksi kisaputkisto säästää painoa viisi kiloa.
Runko ja jousitus.Takasvingin kiinnitystä on nostettu neljä milliä ylemmäs, mikä vähentää perän painumista.S-mallissa on Öhlinsin Smart EC2.0 -sähkösäätöinen jousitus. Etujousituksena siinä on nyt paineistettu Öhlins NPX 25/30. Etujousituksen liikerata on viisi milliä aiempaa pidempi eli joustomatkaa on 125 milliä. Pidempi joustomatka mahdollistaa pehmeämmät jousituksen asetukset. Perusmallin elektroniikkapakettiin kuuluu kuusiakselinen liiketunnistin ja kaarre-ABS-jarrut, keulimisen-, vetoluiston- ja sladinestot, lähtöavustin, kahteen suuntaan toimiva shifteri sekä moottorijarrun säätö.
S-malli eroaa perusmallista lähinnä edellä mainitulla Öhlins Smart EC 2.0 -jousituksella, Marchesinin takovanteilla sekä painon säästämiseksi akku on siinä vaihdettu litiumakuksi.
Moottori: Desmosedici Stradale 90ast V4, 1103cc
Poraus x isku: 81 x 53,5 mm
Puristussuhde: 14,0:1
Teho 215,5 hv (158,5 kW) / 13 000 r/min
Vääntö: 123,6 Nm / 9 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1469 mm
Istuinkorkeus: 850 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 198,5 kg (195,5 kg)