Pari Petri Makkula-Timo Karttiala sai perjantaihin nähden uuden pyöränsä säädöt lähemmäs kohdilleen nousten toisessa aika-ajossa seitsemänneksi 4,900 sekuntia kärjen takana. Seitsemäs starttiruutu on Makkulalle MM-uran toistaiseksi paras.
Päivärinta paransi perjantaisen, ensimmäisen aika-ajosession tulosta reilulla sekunnilla. Paalupaikka jäi tällä kertaa kuitenkin haaveeksi, sillä saksalaisranskalainen kaksikko Steinhausen/Cluze piti pintansa reilulla seitsemällä kymmenyksellä.
Päivärinnan kakkosruutukin oli lähellä lipsahtaa saksalasille, sillä Kurt Hock kiristi reilun sadasosan päähän.
Päivärinta ounastelee sunnuntain kilpailusta tiukkaa.
– Ei tuo aika ollut meidän maksimi. kyllä siitä vielä rapisee kymmenyksiä pois, joten ei Steinhausen huomenna helpolla pääse, vakuutti suoranopeuksilla mitaten päivän vikkelin pilotti.
– Tuo aika syntyi ensimmäisellä vedolla ja siinä oli etukumi jo aika loppu. Vaihdettiin session lopulla uudet kumit alle, muttei keretty niillä vetämään yhtään kunnon kierrosta, summasi Päivärinta aika-ajonsa.
Makkula: ”Sijat 5-7
mahdollisia ajamalla”
Hulppeaan seitsemän sekunnin parannuksen tehnyt Makkula kilpailee Espanjassa ensimmäistä kertaa uuden parinsa, kauden 2008 maailmanmestari Karttialan kanssa.
Viime kaudella MM-sarjassa kahdeksanneksi sijoittuneen Makkulan ajosuoritusta voidaan pitää mainiona, sillä mies ehti testata uutta LCR-BMW-kilpailukalustoaan ennen avauskilpailua ainoastaan yhden ajopäivän. Lisäksi Makkulan kilpailupari Karttiala ei ennen kuluvaa viikkoa ollut istunut sivuvaunumoottoripyörän kyytiin edes kokeilumielessä lähes viiteen vuoteen.
Kolmen eri maan mestaruuden urallaan voittanut Makkula ei ollut täysin tyytyväinen, vaikka lauantain saldo oli miehen MM-uran paras lähtöruutu.
– Yksi kierros onnistui, mutta virheitä tulee vielä. Nyt onneksi saatiin vaihdeavustin toimimaan, kun BMW:n mies kävi tietokoneen kanssa säätämässä. Vähän vielä lisää kilometrejä alle, niin rupeaa tuntumaan hyvältä. Kilpailussa kierrosajasta voi lähteä vielä pari sekuntia pois, kun saadaan uuden laitteen säädöt paremmin kohdalleen ja ajovirheet minimoitua.
Totaalista ajotaukoa vuosikausia pitänyt Karttiala kertoo kaksikon menon parantuneen jatkuvasti.
– Aika-ajo meni mun mielestä putkeen, sillä kaikki muutokset mitä tehtiin, menivät oikeaan suuntaan. Oma ajamattomuus näkyy siinä, että kädet puutuvat ja tulee turhaa liikehdintää pyörän päällä. Toivotaan, ettei kisassa käsi häiritse.
Lauantai-illalle kaksikko suunnitteli remonttitöitä, joskin erikoisesta syystä.
– Vaihdekeppi ottaa katteisiin kiinni. Teemme reiän, jotta se pääsee liikkumaan paremmin, perustelee sekä testeissä että aika-ajoissa vaihdekepin optimaalista paikkaa hakenut Makkula.
Sunnuntain kilpailussa Makkula uskoo hyvään sijoitukseen.
– Sijat viidestä seitsemään ovat mahdollisia ajamalla, lausuu Makkula.
Karttiala puolestaan odottaa innolla jännittävää kilpailua.
– Aragonissa on todella paljon hyviä paikkoja ohittaa, rata on erittäin monipuolinen.
Oman värinsä kilpailuun antaa myös sveitsiläinen naispari Sophia Kirchhofer-Anna Burkard, joka ajoi lauantaina 16. nopeimman ajan. Kaksikko vieraili viime kaudella MM-sarjassa vilillä kortilla. Nyt he ajavat täysipainoisen sarjan.
Aragon, Espanja.
Ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokka. 1. MM-osakilpailun aika-ajo:
1) Jörg Steinhausen/Gregory Cluze Saksa/Ranska BMW 2.08,044, 2) Pekka Päivärinta/Adolf Hänni Suomi/Sveitsi Suzuki 2.08,836, 3) Kurt Hock/Enrico Becker Saksa Suzuki 2.08,852, 4) Sebastien Delannoy/Sebastien Lavorel Ranska Suzuki 2.09,159, 5) Ben Birchall/Tom Birchall Iso-Britannia Suzuki 2.10,536, …7) Petri Makkula/Timo Karttiala Suomi BMW 2.12,944.