Sachsenringillä tehtiin vuotuiset polttoainetestit ja kolmen ajopelin tankista löytyi huomautettavaa. Päivärinnan LCR-Hondan polttoaineesta löytyi liian paljon happea.
– Me käytimme FIM:n hyväksymää pumppubensaa, mutta ongelma oli se, että me sekoitettiin kahta eri laatua. Sekoittamista ei sinänsä säännöissä kielletä, ja me kysyttiin keväällä sarjan katsastuksesta vastaavalta henkilöltä voiko sekoitusta käyttää, kaveri antoi meille suullisesti luvan näin tehdä, kertoi harmistunut Päivärinta.
Päivärinta laati tiedon saatuaan vastineen, joka ei kuitenkaan tuottanut tulosta.
– Kun saimme tiedon testin tuloksesta teimme vastineen, mutta kun meillä ei ollut kuin katsastajan suullinen lausunto, ei siitä ollut apua. Voisimme vieläkin tehdä vastavetoomuksen, mutta ilman kirjallista lausuntoa se olisi turhaa, eikä meillä ole laittaa vetoomusmaksua (1300 euroa) kiinni turhaan vetkutteluun.
– Tästä opimme sen, että vastedes laitetaan kaikki paperille.
– Tämä episodi unohdetaan, siitä otetaan opiksi ja sarjaa jatketaan uusin eväin.
Hollannin Assenissa ajetaan Superside-sarjan viides osakilpailuviikonloppu. Lauantaina katedraalissa ajetaan sivuvaunujen osalta kaksi aika-ajo sessiota ja sunnuntaina 17 kierroksinen Gold Race.
MM-sarjan pistetilanne näyttää kärjen osalta seuraavanlaiselta, kun Päivärinnan sanktio on otettu huomioon.
1. Tim Reeves/Mark Wilkes, Iso-Britannia, Adolf RS-Yamaha 147
2. Ben Birchall/Tom Birchall, Iso-Britannia, LCR-Yamaha 104
3. Pekka Päivärinta/Jussi Veräväinen, Suomi, LCR-Honda 99
Teksti: Team 44 Racing tiedotus