Vuodesta 1989 motocrossia harrastaneella Mannisella ei tätä ennen ollut juurikaan kokemusta endurosta ja moottoripyöräkortinkin hän hankki vasta viime syksynä. Facebook-haasteesta alkunsa saanut projekti saatiin kuitenkin kunniakkaasti päätökseen kun Manninen tervehti sunnuntai-iltana ruutulippua 770 kilometrin pituisen kilpailun päätteeksi.
– Kilpailu ei missään mielessä ollut helppo, mutta odotin läpipääsyn olevan jopa hieman vaikeampaa. Tehokasta enduroharjoittelua en ehtinyt ajaa kuin kolmen viikon ajan ennen kilpailua, mutta kun pyörä, varusteet sekä huolto- ja kannustusjoukot olivat huippuluokkaa ei epätoivo tai keskeyttämisajatukset tulleet missään vaiheessa mieleen. Vauhtia olisi pitänyt saada lumispooriin huomattavasti lisää, mutta olen ihan tyytyväinen C1-luokan seitsemänteen tilaan. Näin jälkikäteen ajateltuna tuli ajettua jopa liian varmistellen, mutta ilman aikaisempaa kokemusta oli mahdoton tietää mihin vauhtiin oma jaksaminen riittää näin pitkässä kilpailussa. Vasta kun tultiin lähelle kotikontuja ja jäljellä oli enää kolme pätkää uskalsin antaa vähän enemmän kaasua, kertoo etelä-Mäntsälästä kotoisin oleva Manninen.
Jo vuodesta 1927 saakka järjestetty Päijänneajo on pisin ja legendaarisin endurokilpailu Suomessa ja hyvä valmistautuminen on ensiarvoisen tärkeässä roolissa jo pelkästään kisan läpi pääsemiseksi.
– Kirpeä pakkassää piti erikoiskokeet kovassa ja mukavan kuivassa kunnossa, mutta toisaalta se aiheutti myös omat haasteensa. Esimerkiksi Jyväskylässä pakkasta oli sunnuntain vastaisena yönä yli 15 astetta, joten hieman jännitti pyörän käyntiin lähtö aamusta. Hienosti Honda kuitenkin pärähti tulille jo toisella potkaisulla ja sitä kautta päivä lähti hyvin käytiin. Pitkillä siirtymillä tuli käytettyä haalaria ajovarusteiden päällä ja hanskojen päällä isoja rukkasia ja lämpöpusseja. Suurin kiitos läpi pääsystä kuuluu kuitenkin huollolle, joka varmisti että laitteet toimivat kuin unelma, kuljettaja muisti syödä ja juoda tarpeeksi ja lämmintä varustetta riitti päälle siirtymille, kiittelee Manninen taustajoukkojaan.
Manninen Bros Hondan “Päitsi”-projektissa olivat Hondan maahantuoja Brandt Oy, Arai kypärät, Yoko-ajovarusteet, moottoripyörien tarrasarjoja valmistava Tapesnake, OffroadPro-lehti Euro Power generaattorit, yritystekstiilejä ja mainos- sekä liikelahjoja valmistava Brandix Oy, Honda Pro Oils tuotteet, Tekopa-jalakatapit, puunkäsittelyyn ja -kuljetuksiin erikoistunut Puhtila Oy sekä Arto Jokinen, Juuso Lujala ja Peter Weckman.
Teksti ja kuva: Team Manninen Bros. Honda tiedotus